Terveyden edistäminen ja terveystieto, perusopinnot 25 op (UEF)

Opintojen kuvaus


Terveyden edistäminen on oppiaine, joka perustuu useiden eri tieteenalojen tietoperustaan. Opinnot soveltuvat mm. sosiaali- ja terveyspalveluissa, opetustyössä sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille asiasta kiinnostuneille. Terveyden edistäminen ja terveystieto perus- ja aineopinnot (yhteensä 60 op) antavat opettajille terveystiedon aineenhallinnan opettajakelpoisuuden.

Perusopintojen yhteisissä opinnoissa käsitellään terveyttä, terveyden edistämisen lähtökohtia ja terveysongelmia sekä yhteiskunnan että yksilön elämänkaaren näkökulmasta, vuorovaikutusta, terveysosaamista ja terveyskäyttäytymistä.

Valinnaisissa opinnoissa opiskelija voi valita parhaiten omia tarpeitaan/ tavoitteitaan vastaavia opintoja esitetyistä vaihtoehdoista. Esimerkiksi terveystiedon opettajaksi aikova voi valita omia aiempia opintojaan täydentäviä opintojaksoja. Opiskelijaa, joka ei ole aiemmin opiskellut ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa, suositellaan suorittamaan lääketieteen perusteita opinnoista opintojakso Elimistön rakenne ja toiminta (4 op). Terveystiedon opettajaksi aikovalle suositellaan seuraavia valinnaisia opintoja: Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 4 op ja II 4 op.

Mikäli jokin yhteisistä opintojaksoista on suoritettu muussa yhteydessä, se korvataan valitsemalla vastaava opintopistemäärä valinnaisia opintoja lisää.


Terveyden edistämisen ja terveystiedon perus- ja aineopintojen johtajina toimivat professori Hannele Turunen ja professori Anna-Maija Pietilä Hoitotieteen laitokselta ja dosentti Tiina Rissanen Lääketieteen laitokselta. Opintojen koordinaattorina toimii koulutusjohtaja Leena Leskinen, Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducatesta, Avoimesta yliopistosta.

YHTEISET OPINTOJAKSOT 13 op
AY7022101 Terveyden edistämisen perusteet 5 op
AY7021101 Kansanterveystieteen perusteet 3 op
AY7022102 Terveyspedagogiikan perusteet 5 op

VALINNAISET OPINTOJAKSOT 12 op
Terveyden edistämisen ja terveystiedon oppiaineen omat valinnaiset opintojaksot ovat seuraavat:
AY7022103 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 4 op
AY7022104 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet II 4 op
AY7022105 Terveyttä edistävä kouluyhteisö 4 op

Voit valita valinnaisiksi opinnoiksi myös opintojaksoja muista opintokokonaisuuksista. Muihin avoimen yliopiston opintokokonaisuuksiin kuuluvat opintojaksot löydät valinnaiset opinnot -kohdan alta ja jaksosisällöt ja toteutustavat kunkin jakson kohdalta.

Opintojen rakenne

  • YHTEISET OPINTOJAKSOT 13 op

  • Johdanto Terveyden edistämisen ja terveystiedon opiskeluun 0 op

    Johdanto Terveyden edistämisen ja terveystiedon opiskeluun 0 op

    Opetuksen aika ja paikka:
    Johdantoluento löytyy tallenteena verkko-oppimisympäristö Aducate-Moodlestasi.

    Sisältö:
    Johdanto Terveyden edistämisen ja terveystiedon opiskelukäytäntöihin, verkko-oppimisympäristöön ja avoimeen yliopisto-opetukseen tutustuminen.

    Opettaja:
    TtM, KM Maria Luojus

  • Terveyden edistämisen perusteet 5 op - AY7022101

    Terveyden edistämisen perusteet 5 op - AY7022101

    Aika:

    Opintojakso on opiskeltavissa viitenä vaihtoehtoisena ajankohtana lukuvuoden aikana:
    1) 15.8.-2.10.2016
    2) 14.11.-30.12.2016
    3) 30.1.-19.3.2017
    4) 3.4.-21.5.2017
    5) 12.6.-6.8.2017


    Osaamistavoitteet:

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    1) Arvioida omaa terveyden edistämisen ja terveystiedon osaamistaan ja määritellä henkilökohtaiset oppimistavoitteensa.
    2) Perustellen soveltaa terveyden edistäminen ja terveystieto perus-opintojen opetustarjontaa henkilökohtaisen opetussuunnitelmansa laadinnassa.
    3) Nimetä keskeisiä terveyden edistämisen ja terveystiedon käsitteitä ja ajankohtaislähteitä, sekä käyttää niitä asianmukaisesti.
    4) Soveltaa terveyden edistämistoiminnan lähestymismalleja sekä kuvata terveystiedon tehtäviä, tavoitteita ja toimintoja osana terveyden edistämistä.
    5) Ennakoida keskeisiä tulevaisuuden terveyden edistämistoimintoja.

    Sisältö:
    Opintojakso jakautuu kahteen osioon. Ensimmäinen osio on orientaatio-osa, jossa opiskelija perehtyy terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintokokonaisuuden rakenteeseen, sisältöön, tavoitteisiin ja toteutukseen. Opiskelija suunnittelee, seuraa ja arvioi omaa koulutustaan ja kehitystään henkilökohtaisen opintosuunnitelman ja tehtävän avulla.

    Toisessa osassa perehdytään terveyden edistämisen historialliseen taustaan, peruskäsitteisiin, periaatteisiin, lähestymistapoihin, tavoitteisiin, tehtäviin ja toimijoihin.

    Kirjallisuus:

    Verkkomateriaali ja ajankohtainen kirjallisuus

    Suoritustapa:
    Tehtävät verkko-oppimisympäristössä.

    Arviointi:
    0-5

    Opettaja:
    TtT Ari Haaranen

  • Kansanterveystieteen perusteet 3 op - AY7021101

    Kansanterveystieteen perusteet 3 op - AY7021101

    Aika:
    Verkko-opinnot, valittavissa kaksi suoritusajankohtaa:
    1) 12.9.-30.10.2016
    2) 6.2.- 31.3.2017


    Osaamistavoitteet:

    Opiskelija ymmärtää kansanterveystieteen kehityksen, peruskäsitteet ja toimintaympäristön sekä tunnistaa keskeisimmät kansanterveysongelmat, niiden riskitekijät ja ratkaisumahdollisuudet.

    Sisältö:
    Kansanterveystiede tieteenä, terveys-sairaus-käsitykset, keskeiset kansanterveysongelmat, terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäisy, terveydenhuollon rooli.

    Kirjallisuus:

    1. Kauhanen J, Erkkilä A, Korhonen MJ, Myllykangas M, Pekkanen J. Kansanterveystiede. SanomaPro, 2013. Luvut 1-6.
    2. Terveys 2015 –kansanterveysohjelman väliarviointi 2013. Sosiaali- ja terveysministeriö, Raportteja ja muistioita 2012:4. Saatavilla www-muodossa https://www.julkari.fi/handle/10024/126187 (9.5.2016)
    3. Hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla www-osoitteessa: http://www.thl.fi/fi_FI/web/kaventaja-fi/eriarvoisuus (9.5.2016)  
    4. Muu ajankohtainen opintojaksolla tarjottava materiaali

    Suoritustapa:

    Verkkoluennot (video) 2 t, ja sen pohjalta oppimispäiväkirja. Oppimistehtävät, verkkoavusteinen opetus.

    Arviointi:

    0-5

    Opettaja:

    Dosentti Tiina Rissanen

  • Terveyspedagogiikan perusteet 5 op - AY7022102

    Terveyspedagogiikan perusteet 5 op - AY7022102

    Aika:

    Verkkojakso avoinna: 16.1.-5.3.2017

    Sisältö:
    Terveysopetuksen, -ohjauksen ja -oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset, teoreettiset lähtökohdat ja niiden muutokset ajassa. Terveyden lukutaito terveysosaamisen perustana.
    Näyttöön perustuvan terveysopetuksen sisältö ja modernit terveysopetuksen menetelmät. Terveysosaamisen arviointi.

    Kirjallisuus:
    1. Soveltuvin osin Hakkarainen, Lonka & Lipponen: Tutkiva oppiminen: järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. WSOY, 2004, sekä
    2. Ajankohtaiset artikkelit ja luentomateriaalit.

    Suoritustapa:

    Tehtävät verkko-oppimisympäristössä

    Arviointi:
    0-5

    Opettaja:
    Professori Hannele Turunen, Tutkijatohtori TtT Marjorita Sormunen ja TtM Hanna Miettinen

  • VALINNAISET OPINTOJAKSOT 12 op

    Valinnaisia opintoja tulee opiskella perusopintoihin yhteensä 12 op. Valinnaisten opintojen opintojaksotarjonta on sama kuin aineopinnoissa, mutta yhtä opintojaksoa ei voi käyttää kuin joko perus- tai aineopintokokonaisuuteen.


    Terveyden edistäminen ja terveystieto -oppiaineen omat valinnaiset jaksot:
    - AY7022103 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 4 op
    - AY7022104 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet II 4 op
    - AY7022105 Terveyttä edistävä kouluyhteisö 4 op


    Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista:
    - AY7020901 Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen 5 op
    - AY7020902 Lasten ja nuorten hyvinvoinnin sosiaaliset ulottuvuudet 5 op
    - AY7020903 Stressi- ja kriisitilanteet lapsuudessa ja nuoruudessa 5 op
    - AY7020904 Oppiminen ja koulusuoriutuminen 5 op AY7020905
    - AY7020905 Terveyspalvelut ja sosiaalityö lapsen, nuoren ja perheen tukena 5 op


    Lääketieteen perusteita perusopinnoista:
    - AY7021902 Elimistön rakenne ja toiminta 4 op
    - AY7021913 Lasten ja nuorten terveys 5 op


    Ravitsemustieteen aineopinnoista:
    - AY7021707 Suomalainen kansanravitsemus 2 op


    Liikuntalääketieteen perusopinnoista:
    - AY7021503 Ravitsemus ja liikunta 3 op

  • Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 4 op - AY7022103

    Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 4 op - AY7022103

    Aika
    Verkkojakso avoinna: 3.10.-30.11.2016.


    Sisältö

    Terveystiedon keskeiset sisältöalueet ja terveystiedon opetuksen ja terveysoppimisen ajankohtaiset sisällöt:
    1. Kiusaamattomuuden ja väkivallattomuuden vahvistaminen sekä ongelmien ehkäiseminen
    2. Liikunta kouluaikana ja harrastuksissa
    3. Median (ruutuajan) ja viestintäteknologian käytön yhteydet terveyteen
    4. Mielenterveyden voimavarat
    5. Riittävän unen ja levon merkitys arkirytmissä
    6. Seksuaaliterveyden edistäminen terveyttä tukevana kasvuna ja kehityksenä
    7. Sosiaalisten taitojen ja sosiaalisen terveyden merkitys
    8. Suunterveys osana terveystietoa
    9. Tupakoimattomuuden ja päihteettömän elämän edistäminen
    10. Turvallisuus ja tapaturmien ehkäisy arjen tilanteissa


    Osaamistavoitteet
    Opiskelija tarkastelee lapsia ja nuoria käsittelevää ajankohtaista terveystietoperustaa terveystieto-oppiaineen, terveystieteellisen tutkimustiedon ja terveyden edistämisen kansallisten strategioiden, linjausten ja suositusten näkökulmista. Opiskelija perehtyy, kuinka terveystieto-oppiainetta käsitellään Suomen oppilaitoksissa perusopetuksen ja lukio- sekä ammattiopetuksen opetussuunnitelmissa. Opiskelija analysoi valitsemaansa sisältöaluetta kriittisesti ja kuvaa aiheeseen liittyviä terveyden edistämisen haasteita lasten ja nuorten parissa. Opiskelija soveltaa hankkimaansa terveystiedon sisältöä.

    Kirjallisuus
    Verkkomateriaali

    Suoritustapa

    Tehtävät verkko-oppimisympäristössä

    Arviointi
    0-5


    Opettaja
    TtT Marjorita Sormunen ja ja TtM Hanna Miettinen 

  • Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet II 4 op - AY7022104

    Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet II 4 op - AY7022104

    Aika

    Verkkojakso avoinna: 13.3.-14.5.2017.

    Sisältö
    Kansanterveys ja terveyskäyttäytyminen; ravitsemus, ergonomia ja lääkkeiden käyttö terveyden edistämisessä ja ylläpitämisessä; terveyttä edistävät palvelut.

    Osaamistavoitteet

    Opiskelija tuntee suomalaisten kansanterveysongelmat ja niiden merkityksen yhteiskunnan ja yksilön hyvinvoinnille; ymmärtää terveyskäyttäytymisen merkityksen terveyden edistämisessä, ylläpitämisessä ja kansanterveysongelmien ehkäisyssä sekä perehtyy vi-rallisen ja kolmannen sektorin palveluihin ja toimintamalleihin terveyden edistämisessä.


    Kirjallisuus
    Verkkomateriaali.

    Suoritustapa
    Verkko-opinnot; Oppimistehtävät ja verkkokeskustelu.

    Arviointi
    0-5

    Opettaja
    Dosentti Tiina Rissanen

  • Terveyttä edistävä kouluyhteisö 4 op - AY7022105

     Terveyttä edistävä kouluyhteisö 4 op - AY7022105

    Aika

    Verkkojakso avoinna: 27.2.-9.5.2017.

    Sisältö
    Terveys- ja kouluyhteisöajattelu. Kouluyhteisön terveyden edistämisen, teoreettiset perusteet ja ajankohtaiset teemat. Kouluyhteisön kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja tutkimus.

    Osaamistavoitteet
    Opiskelija perehtyy terveyttä edistävän kouluyhteisöajattelun terveyttä ja oppimista tukeviin periaatteisiin, keskeisiin käsitteisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin. Opiskelija ymmärtää ja osaa kriittisesti pohtia kouluyhteisön terveyden edistämisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä hankkii valmiuksia kehittää kouluyhteisön terveyden edistä-mistä. Opiskelija tutustuu keskeisiin kouluyhteisön kansallisiin ja kansainvälisiin terveyden edistämisen lakeihin, suosituksiin, ohjelmiin, suunnitelmiin ja ajankohtaiseen tutkimustietoon.

    Kirjallisuus
    Verkkomateriaali

    Suoritustapa
    Verkko-opinnot, oppimistehtävät.

    Arviointi
    0-5

    Opettaja
    Tutkijatohtori TtT Marjorita Sormunen

  • Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen 5 op - AY7020901

    Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen 5 op

    Aika
    Verkkovälitteiset luennot: 30.9.-1.10.2016, pe klo 17.30-20.30 ja la klo 9-15 Mikkelin kesäyliopistossa, Lönnrotinkatu 5, UNICA, 50100 MIKKELI. Luennot välitetään reaaliaikaisesti Kuopion kampukselta Mikkelin kesäyliopistoon.

    Sisältö

    Lapsen ja nuoren kehityksellisten, tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen muodostuminen; vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteiden synty; lapsuuden ja nuoruuden kehityskaaren eri vaiheiden keskeiset kehitystehtävät; kehityksen kulkuun vaikuttavat riskitekijät sekä tavallisimmin esiintyvät psyykkisen kehityksen ongelmat ja häiriöt.

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perusteet lapsen ja nuoren biopsykososiaalisesta kehityksestä ja sen eri vaiheista, perusihmissuhteiden syntymiseen vaikuttavista keskeisistä tekijöistä ja tunnistaa psyykkistä häiriintymistä ja syrjäytymistä aiheuttavia riskitekijöitä.

    Oppimateriaali
    1. Kumpulainen, K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim, 2016. s.20-90, 105-112, 116-127, 428-451, 460-481, 485-491, 493-508, 760-768). sisältää seuraavat osiot: I Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys;
    Biopsykososiaalinen kehitys, Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina, Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät s. 60-90, II Häiriöiden esiintyminen, luokittelu ja tutkiminen; Häiriöiden esiintyvyys ja luokittelu s. 116-127, IV Palvelujärjestelmä ja hoitoon lähettäminen; Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy, Palvelujärjestelmä, Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yhteistyötahot, V Psykososiaaliset hoidolliset interventiot; Johdatus psykososiaalisiin
    hoitomuotoihin, Perusterveydenhuollon interventiot, Psykoedukaatio, VIII Lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä; Adoptio ja sijoitus
    2. Sinkkonen, J.: Nuoruusikä. WSOY, 2010.
    3. Aro, A. & Laakso M-L. (toim.): Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Niilo Mäki Instituutti, 2011.
    4. Pihko, H.: Lapsuus muistikuvissamme. Duodecim 2014; 130(24): 2437-41. http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo11984.pdf
    Lisäksi muu verkossa ilmoitettu materiaali.

    Suoritustapa
    Verkkovälitteiset luennot (ac-luennot) 8 t., verkkotyöskentely (luentotallenteet, oppimistehtävät ja vertaistyöskentely)

    Verkkotyöskentely: 26.9.-28.11.2016

    Opettaja
    Lastenpsykiatrian apulaisylilääkäri Anita Puustjärvi

    Arviointi
    0-5

  • Lasten ja nuorten hyvinvoinnin sosiaaliset ulottuvuudet 5 op - AY7020902

    Lasten ja nuorten hyvinvoinnin sosiaaliset ulottuvuudet 5 op

    Aika

    Syyslukukaudella verkko-oppimisympäristö avoinna: 31.10.-31.12.2016.

    Sisältö

    Lapsen ja nuoren kehityksen sosiaalisuus, sosiaaliset verkostot ja vertaisryhmät. Sosiaalinen vertailu ja tuki sekä sosiaalisen pääoman muodot lapsilla ja nuorilla. Verkko sosiaalisuuden areenana.

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa erilaisten sosiaalisten verkostojen ja yhteisöjen merkityksen lasten ja nuorten psykososiaaliselle kehitykselle ja hyvinvoinnille.

    Oppimateriaali
    1. Korkiamäki, R.: Kaveria ei jätetä! Sosiaalinen pääoma nuorten vertaissuhteissa. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 137. Tampereen yliopisto, 2013. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/68124/978-951-44-9124-5.pdf?sequence=1
    2. Myrskylä, P.: Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella. Työja elinkeinoministeriön julkaisuja 2/2011. http://www.tem.fi/files/29457/TEM_12_2011_netti.pdf
    3. Kupiainen, R. ym. (toim.): LAPSET NETISSÄ – Puheenvuoroja lasten ja nuorten netin käytöstä ja riskeistä. Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2013. http://www.mediakasvatus.fi/files/ISBN978-952-67693-3-2.pdf
    4. Strandell, H.: Lapset iltapäivätoiminnassa. Koululaisten valvottu vapaa-aika. Gaudeamus, 2012.
    5. Ojanen, K. & Mulari, H. & Aaltonen, S. (toim.): Entäs tytöt. Johdatus tyttötutkimukseen. Vastapaino, 2011.
    6. Matikainen, J.: Verkko kasvattajana - mitä aikuisen tulisi tietää ja ajatella verkosta? Palmenia, 2008.
    7. Lahikainen A., Mälkiä T. & Repo, K. (toim.): Media lapsiperheessä. Vastapaino, 2015
    8. Muu verkossa ilmoitettu materiaali

    Suoritustapa
    Verkko-opinnot; verkkotallenteet, oppimistehtävät, vertaistyöskentely ja verkkotentti. Oppimistehtävä verkossa. Opintakso vastaa aikaisempaa Lapsi ja nuori perheen, ryhmän ja yhteiskunnan jäsenenä 5 op opintojaksoa.

    Opettaja
    YTL Mikko Saastamoinen ja YTM  Mervi Issakainen

    Arviointi
    0-5

  • Stressi- ja kriisitilanteet lapsuudessa ja nuoruudessa 5 op - AY7020903

    Stressi- ja kriisitilanteet lapsuudessa ja nuoruudessa 5 op

    Aika
    Verkkoluennot: 13.-14.1.2017, pe klo 17-20 ja la klo 9-14 Mikkelin kesäyliopistossa, Lönnrotinkatu 5, UNICA, 50100 MIKKELI. Luennot välitetään reaaliaikaisesti Kuopion kampukselta Mikkelin kesäyliopistoon.

    Sisältö

    Akuutin, kroonisen ja traumaattisen stressin ilmeneminen, synty, ja hoito sekä stressin psyykkiset ja fyysiset vaikutusmekanismit. Erilaisten kriisi- ja traumakokemusten, kaltoinkohtelun, perheväkivallan, viihteellisen väkivallan, koulukiusaamisen ja muiden yhteiskunnassa vaikuttavien eri väkivallan muotojen sekä menetysten ja elämänmuutosten merkitys lapsen kehitykselle.

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa lasta ja nuorta uhkaavien traumojen ja kriisien (mm. kaltoinkohtelun ja väkivallan) lyhyt- ja pitkäkestoisia vaikutuksia kehitykseen ja elämään sekä tunnistaa stressin merkityksen lapsen ja
    nuoren kehityksen kannalta.

    Oppimateriaali
    1. Kumpulainen, K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim, 2016. s.91-104, 336-344, 392-404, 707-739, 769-775, 783-788. sisältää seuraavat osiot: I Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys s. 91-104, II Lasten ja nuorten kehityksen ja mielenterveyden häiriöt; Traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt, Itsetuhokäyttäytyminen, VIII Lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä; Kriisitilanteet ja suuronnettomuudet, Lasten ja
    nuorten oikeuspsykiatria, Maahanmuuttajien kanssa työskentely, Lapsen oikeudet ja lastensuojelu
    2. Söderholm, A. ym.: Lapsen kaltoinkohtelu. Duodecim, 2012.
    3. Traumaperäiset stressireaktiot ja -häiriöt http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50080
    4. Sajaniemi, M. ym.: Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. PS-kustannus, 2015.
    5. Salmivalli, C.: Koulukiusaamiseen puuttuminen: kohti tehokkaita toimintamalleja. PS-Kustannus, 2010.
    Lisäksi muu verkossa ilmoitettu materiaali.

    Suoritustapa
    Luennot 8 t., verkkotyöskentely (verkkotallenteet, -tehtävät ja vertaistyöskentely) sekä essee.

    Verkkotyöskentely: 4.1.-6.3.2017

    Opettaja
    Lastenpsykiatrian apulaisylilääkäri Anita Puustjärvi

    Arviointi
    0-5

  • Oppiminen ja koulutusuoriutuminen 5 op - AY7020904

    Oppiminen ja koulusuoriutuminen 5 op

    Aika

    Verkkoympäristö avoinna kevätlukukaudella: 20.2.-18.4.2017

    Sisältö

    Lasten psyykkisten häiriöiden ja oppimisen väliset yhteydet. Aivot ja oppimisvaikeudet; Lasten ja nuorten oppimisvaikeudet ja koulu. Positiivinen psykologia ja vahvuusperustainen opetus. Kodin ja koulun yhteistyö.

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa keskeisiä tekijöitä, jotka biologisella, sosiaalisella ja tunneelämän tasolla aiheuttavat oppimisvaikeuksia ja ongelmia lasten ja nuorten koulunkäynnissä sekä keinoja niiden tukemiseen.

    Oppimateriaali
    1. Kumpulainen, K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2016, s. 203-216.
    2. Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön. Opetushallitus ja Suomen vanhempainliitto, 2007. http://www.oph.fi/download/115274_laatua_kodin_ja_koulun_yhteistyohon.pdf
    3. Mikkonen, K., Nikander, K. & Voutilainen A.: Koulun ja terveydenhuollon keinot oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja hoidossa. Suomen lääkärilehti 12/2015: 70. www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto12_2.pdf
    4. Lasten ja nuorten kielellinen erityisvaikeus http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50085
    5. Kujala, T. ym. (toim.): Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti. OPH 2012. http://www.oph.fi/download/138958_Aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulunkaynti.PDF
    6. Kaltiala-Heino, R. ym.: Nuorten mielenterveys koulumaailmassa. Duodecim, 2010. http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99043.pdf
    7. Räsänen, P.: Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia. Duodecim 2012;128:1168–77. http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10309.pdf
    8. Kekäläinen, A. (toim.): Erilaiset oppijat - yhteinen koulu. Opetushallitus 2006. http://www.oph.fi/download/47369_erilaiset_oppijat.pdf
    9. Muu verkossa ilmoitettu materiaali

    Suoritustapa
    Verkko-opinnot; verkkotallenteet, oppimistehtävät, vertaistyöskentely ja verkkotentti.

    Opettaja
    KM, erityisluokanopettaja Jaana Jerkku

    Arviointi
    0-5

  • Terveyspalvelut ja sosiaalityö lapsen, nuoren ja perheen tukena 5 op - AY7020905

    Terveyspalvelut ja sosiaalityö lapsen, nuoren ja perheen tukena 5 op

    Aika
    Verkkoympäristö avoinna kevätlukukaudella: 10.4.-5.6.2017

    Sisältö

    Lastenneuvola ja kouluterveydenhuolto. Lastensuojelun sosiaalityön sekä kolmannen sektorin toiminta.

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa terveyspalvelujen ja sosiaalityön eri sektorien toiminnan merkityksen lasten, nuorten ja perheen hyvinvoinnin tukemisessa.

    Oppimateriaali
    1. Lastensuojelulaki 417/2007
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417
    2. Terveydenhuoltolaki 1326/2010
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326
    3. Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141301
    4. Lastensuojelun käsikirja. THL.
    https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
    5. Armanto, A. & Koistinen, P. (toim.): Neuvolatyön käsikirja. Tammi, 2009.
    6. Bardy, M.: Lastensuojelun ytimissä. THL, 2013.
    https://www.julkari.fi/handle/10024/104421
    7. Forsberg, H. ym. (toim.): Lapset ja sosiaalityö. Kohtaamisia, menetelmiä ja tiedon uudelleenarviointia. PS-kustannus, 2006.
    8. Hämäläinen, U. & Kangas, O. (toim.).: Perhepiirissä. Kela, 2010
    https://helda.helsinki.fi/handle/10138/17471
    9. Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille. Sosiaali- ja terveysministeriö, oppaita 2004:14.
    http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1059213
    10. Paavilainen, E. & Pösö, T. (toim.).: Lapset, perhe ja väkivaltatyö. WSOY 2003.
    Lisäksi muu verkossa ilmoitettu materiaali.

    Suoritustapa
    Verkko-opinnot; verkkotallenteet, vertaistyöskentely, oppimistehtävä ja essee.

    Opettaja
    Emeritaprof. Pirjo Pölkki

    Arviointi
    0-5

  • Elimistön rakenne ja toiminta 4 op - AY7021902

    Elimistön rakenne ja toiminta 4 op

    Aika
    Opintojaksolle on  jatkuva ilmoittautuminen. Verkkotenttiä onmahdollisuus suorittaa kaksi kertaa syyslukukaudella, (syys- ja marraskuussa) ja kaksi kertaa kevätlukukaudella 2017, (helmi- ja huhtikuussa).


    Sisältö

    Elinjärjestelmät, aistit, solut ja kudokset    

    Osaamistavoitteet

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteet ja hänellä on peruskäsitys siitä, miten elimistön eri elinjärjestelmien toimintaa voidaan tutkia.

    Oppimateriaali
    Nienstedt ym. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY, uusin painos.  Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali. Aihepiiriin valmistavaksi oheismateriaaliksi suositellaan Litmanen, H. ym.: Kunnon kirja. WSOY, uusin painos.

    Suoritustapa
    Verkkoluennot ja -tentti

    Opettaja
    FT, TtM Tiina Heikkinen

  • Lasten ja nuorten terveys 5 op - AY7021913

    Lasten ja nuorten terveys 5 op - AY7021913

    Aika

    Verkko-opinnot keväällä 2017.

    Sisältö

    Raskaus ja sikiön kehitys. Raskausajan ja sikiökauden yleisimmät lapsen ja äidin terveysongelmat ja terveyden edistäminen. Lapsen normaali kasvu ja kehitys, yleisimmät lastensairaudet ja murrosiän erityiskysymykset. Lasten ja nuorten terveyden edistäminen.

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on yleiskuva raskausajasta  ja asioista, jotka vaikuttavat sekä sikiön että äidin terveyteen ja hyvinvointiin.  Opiskelija osaa kuvata lapsen normaalin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityskulun pääpiirteissään ja osaa nimetä tavallisimmat terveyshaasteet sekä tunnistaa keskeisiä keinoja terveyden edistämiseksi.

    Kirjallisuus
    Kirjallisuus päivitetään syksyllä 2016
     1. Ylikorkala, O. & Kauppila, A. (toim.): Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim, 2004 (soveltuvin osin) tai Paananen U., Pietiläinen S., Raussi-Lehto E., Väyrynen P. & Äimälä A-M. 2009. Kätilötyö. Helsinki: Edita Publishing Oy (soveltuvin osin). 
    2. Petäjä, J. & Siimes, M. (toim.): Lastentaudit. Duodecim, 2004., 
    3. Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille. Sosiaali- ja terveysministeriö, oppaita 2004:14.,
    4. Terho, P. ym. (toim.): Kouluterveydenhuolto. Duodecim, 2002., 
    5. Moilanen, I. ym. (toim.): Lasten- ja nuorisopsykiatria. Duodecim, 2004., 
    6) Lönnqvist, J. ym. (toim.): Psykiatria. Duodecim, 2001, s. 518-556., 
    7) Aalberg, V. & Siimes, MA.: Lapsesta aikuiseksi; nuoren kypsyminen naiseksi ja mieheksi. Gummerus, 2006.

    Suoritustapa

    Verkkoluennot, verkkotentti ja/tai – tehtävät.

    Arviointi
    0-5


    Opettaja
    Ilmoitetaan myöhemmin.

  • Suomalainen kansanravitsemus 2 op - AY7021707

    Suomalainen kansanravitsemus 2 op

    Aika
    Opintojaksoa voi tenttiä viisi kertaa lukuvuoden 2016-2017 aikana:
    Syksy 2016: 27.9 ja 22.11.
    Kevät 2017: 7.2., 4.4. ja 6.6.

    Sisältö
    Suomalaisen kansanravitsemuksen erityispiirteet. Eri väestö- ja ikäryhmien ravitsemus.

    Osaamistavoitteet

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää pääpiirteet suomalaisesta kansanravitsemuksesta.

    Oppimateriaali
    1. Helakorpi, S. ym.: Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys, kevät 2014. THL, 2015. http://www.julkari.fi/handle/10024/126023
    2. Vikstedt, T. ym.: Suomalaisnuorten kouluaikainen ateriointi. Ruokapalveluiden seurantaraportti 5. THL, 2012. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90852/URN_ISBN_978-952-245-620-5.pdf?sequence=1
    3. Finravinto 2012 -tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110839/URN_ISBN_978-952-245-951-0.pdf?sequence=1

    Suoritustapa

    Verkkotentti. Verkkotentti on avoinna aina vuorokauden ajan. Opiskelijalla on 4 t aikaa tehdä tentti.

    Opettaja
    TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti Linda Viitasalo

    Arviointi

    0-5

    Lisätiedot

    Verkkotentti on avoinna aina vuorokauden ajan. Opiskelijalla on 4 t aikaa tehdä tentti. Verkkotentti suoritetaan itsenäisesti.

  • Ravitsemus ja liikunta 3 op - AY7021503

    Ravitsemus ja liikunta 3 op

    Aika
    Opintojakso järjestetään kaksi kertaa lukuvuoden aikana, josta voit valita itsellesi sopivan ajankohdan; 3.10.-30.11.2016 TAI 4.1.-1.3.2017

    Sisältö
    Ravintoaineet ja ravitsemussuositukset, liikuntasuositukset, painonhallinta ja urheilijan ruokavalio.

    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee pääpiirteissään ruokavalion merkityksen terveydelle ja fyysiselle suorituskyvylle sekä osaa kuvata ravitsemuksen ja liikunnan merkityksen laihdutuksessa ja painonhallinnassa. 

    Oppimateriaali
    Verkossa oleva materiaali. Oheislukemistona Ilander, O. (toim.): Liikuntaravitsemus. Vk-kustannus 2014.

    Suoritustapa
    Verkko-opinnot; verkkotallenteet, oppimistehtävät, vertaistyöskentely ja verkkotentti

    Opettaja
    Dos. Jaakko Mursu

    Arviointi
    0-5


    Lisätiedot
    Opintojakso järjestetään kaksi kertaa lukuvuoden aikana, mutta sitä ei suositella tehtäväksi heti opintojen alussa vaan 2.-3. lukukaudella eli keväällä -17 tai syksyllä -17. Mikäli opiskelija on suorittanut aiemmin perusopintoihin kuuluneen opintojakson Ravitsemus, liikunta ja terveys 3 op yli viisi vuotta sitten, ei sitä hyväksytä enää perusopintoihin vaan opintojakso tulee suorittaa uudelleen (pätee myös korvaavuuksia haettaessa eli yli viisi vuotta vanhalla suorituksella ei korvaavuutta myönnetä). Opintojakso kuuluu myös liikuntalääketieteen perusopintokokonaisuuteen.

Opintomaksu
395 €, ja maksu sisältää Itä-Suomen yliopiston Avoimen yliopiston perimän rekisteröintimaksun. Opintomaksu laskutetaan kolmessa erässä.

Ilmoittautuminen

llmoittautua voi koko lukuvuoden, mutta suositellaan ilmoittautumista ja opintojen aloittamista syyslukukauden aikana. Ilmoittautumiset Mikkelin kesäyliopiston toimistoon, Lönnrotinkatu 5, 50100 Mikkeli, puh. (015) 210 300, 015 210 302 tai ilmoittautumislomakkeella

Toteuttaja

Mikkelin kesäyliopisto

Lönnrotinkatu 5

50100 Mikkeli
Puhelin: 015 210 300, 210 302

Sähköposti: koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi
WWW: http://www.mikkelinkesayliopisto.fi

Yhteyshenkilö
Mikkelin kesäyliopiston koulutussuunnittelija Tiina Roikonen, tiina.roikonen@mikkelinkesayliopisto.fi