Lukijalähtöisen kirjoittamisen työpaja – miten huomioin asiakkaan kirjallisessa viestinnässä?

Markkinointi, talous ja yrittäjyys , Kielet ja viestintä

23.04.2020 09:00 - 16:00

torstai 23.4.2020 kello 9.00–16.00 

Mikkelin kesäyliopisto, Lönnrotinkatu 5, 50100 Mikkeli

Työpajassa nostetaan lukija jalustalle ja opitaan rakentamaan tekstejä, jotka palvelevat lukijaa mahdollisimman hyvin!

Koulutus tukee ja täydentää osaamistasi kirjoittaa kaikille saavutettavia tekstejä (saavutettavuusdirektiivi 23.9.2019).

Koulutus on tarkoitettu kaikille, joiden työhön sisältyy työelämän tekstien kirjoittamista. 

Koulutuksesta hyötyvät erityisesti valtion, kuntien, kuntayhtymien ja julkista rahoitusta saavien kolmannen sektorin työntekijät, joka tuottavat ja kirjoittavat tekstejä ja dokumentteja verkkosivuille ja julkisiin tietojärjestelmiin. 

Koulutuksen tavoitteena on tarjota osallistujille käytännöllisiä työkaluja ja helposti sovellettavia malleja selkeiden ja ymmärrettävien tekstien kirjoittamiseen.

 Koulutuksen jälkeen osallistuja:

  • ymmärtää, millainen merkitys lukijalähtöisellä kirjoittamisella on asiakaskokemukseen, oman sanoman perillemenoon ja omaan työkuormitukseen
  • on palauttanut mieleen, kenelle kirjoittaa työssään tekstejä ja mitä lukijat teksteiltä odottavat
  • osaa välttää kapulakieltä ja pitkiä virkkeitä, sillä ne eivät edistä omaa eivätkä organisaation asiaa
  • osaa etsiä tekstistä ydinviestin, nostaa sen kärkeen ja sanoa sen suoraan
  • tietää, mitkä ovat yleisimmät selkeyteen ja ymmärrettävyyteen liittyvät ongelmat hänen omissa teksteissään

Lukijalähtöisen kirjoittamisen työpajassa rakennetaan lukijapersoona ja käydään tosielämän tekstiesimerkkien avulla läpi millaiset tekstin piirteet helpottavat ja hankaloittavat luettavaksi tarkoitetun viestin ymmärrettävyyttä.

Saavutettavuusdirektiivi asettaa vaatimuksia julkisten organisaatioiden ja julkista rahoitusta saavien organisaatioiden tekstien saavutettavuudelle, ymmärrettävyydelle ja selkeydelle.

Lisäksi työpajassa varataan aikaa omien tekstien työstämiseen. Osallistujat voivat ottaa mukaan valmiin tekstin ja muokata sitä lukijalähtöisemmäksi.

  • Millaisia ovat lukijalähtöiset ja kirjoittajalähtöiset tekstit?
  • Millaisia ongelmia ja haasteita lukijan unohtaminen aiheuttaa?
  • Omien mallilukijoiden rakentaminen ja kirjoittamisen tavoitteen kirkastaminen: kenelle kirjoitan?
  • Asiakastiedotteista ja -materiaaleista selkeitä ja ymmärrettäviä
    • Miten asiakas huomioidaan kirjallisessa viestinnässä?
  • Mikä on ydinviesti ja miten se löytyy?
    • Havainnollisia tekstiesimerkkejä ja harjoitus ydinviestin kiteyttämisestä

YTM, toimittaja Sanna Sevänen, Kide Consulting Oy.

Sanna Sevänen on työskennellyt toimittajana yli 15 vuotta ka kirjoittanut kymmeniin sanoma-, aikakaus- ja yrityslehtiin ihmisistä, ilmiöistä ja yhteiskunnasta.

Lisätietoja koulutuksesta antaa rehtori Anne Havukainen, puh. 050 367 1449 tai anne.havukainen@mikkelinkesayliopisto.fi.

Huomioithan, että saat perille tulleen ilmoittautumisen jälkeen sähköpostiisi automaattisen vahvistusviestin, jossa lukee, että ilmoittautuminen on vastaanotettu. Mikäli et saa automaattista vahvistusviestiä sähköpostiisi, otathan yhteyttä p. 044 710 4242 tai koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi. Ilmoittautumisajan päätyttyä ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla vahvistuskirje, joka sisältää koulutukseen liittyvät yksityiskohtaiset tiedot. Koulutus järjestetään, jos ilmoittautuneita on riittävä määrä. Ilmoittautumisen päättymisen jälkeen koulutukseen voidaan ottaa osallistujia mikäli tilaa on, eikä osallistujamäärä ole etukäteen rajattu.

Otathan koulutukseen mukaan oman kannettavan tietokoneen.

195 € sisältää opetuksen, koulutusmateriaalin, osallistumistodistuksen ja päiväkahvin.

13.04.2020 mennessä

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuminen perutaan 13.4.2020 jälkeen ilman hyväksyttävää syytä, perimme 50 % koulutusmaksusta. Mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan tai henkilö ei saavu paikalle, perimme koko koulutusmaksun.