Strateginen sosiaalisen median viestintä -verkkokoulutus

Ympäristö, yhteiskunta ja psykologia , Sosiaali ja terveys , Opetus ja kasvatus , Markkinointi, talous ja yrittäjyys , Kielet ja viestintä

10.09.2024 12:00 - 25.09.2024 16:00

Koulutus järjestetään verkkovälitteisesti (Teams) 10.9.2024 ja 25.9.2024.

Koulutuspäivien kesto molempina päivinä 12.00–16.00.

Teams

Koulutus sisältää kaksi neljän tunnin koulutuspäivää sekä ennakko- ja välitehtävät. Koulutuksen aikana laadit ylätason sosiaalisen median sisältösuunnitelman organisaatiosi käyttöön.

Koulutuksessa opit hyödyntämään käytännönläheisiä työkaluja, joiden avulla voit suunnitella sosiaalisessa mediassa julkaistavat sisällöt tukemaan organisaatiosi tavoitteita.  Opit, kuinka suunnitella ja toteuttaa sisältöjä, jotka toteuttavat strategiaa ja samalla myös kiinnostavat keskeisimpiä kohderyhmiä ja saavuttavat heidät.

Koulutuksen jälkeen sinulla on valitsemallesi kohderyhmälle laadittu sosiaalisen median vuosikello, joka auttaa varmistamaan sisällöntuotannon vaikuttavuuden.  Vuosikello toimii koulutuksen jälkeen apuna yksittäisten sisältöjen ideoinnissa ja toteuttamisessa, ja sitä voi soveltaa eri kohderyhmille ja eri kanaviin. kohderyhmille ja eri kanaviin.

Koulutuksen painotus on sisältöjen näkökulmittamisessa ja muotoilussa, mutta saat koulutuksesta vinkkejä myös jakeluun mm. kanavien lainalaisuuksien huomioon ottamiseen.

Koulutus syventää ymmärrystäsi strategioista sekä auttaa sinua vahvistamaan viestinnän ja markkinoinnin roolia omassa organisaatiossasi.

Koulutus on tarkoitettu julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioiden viestinnästä ja markkinoinnista vastaaville henkilöille sekä henkilöille, jotka vastaavat organisaation sosiaalisen median julkaisuista.  

Koulutuspäivissä käsitellään strategian merkitystä viestinnän sisältöjen näkökulmasta ja viestinnän sisältöjen kohdentamista eri kohderyhmille sekä laaditaan ensimmäinen konkreettinen versio somesuunnitelmasta.

  • Miksi sosiaalisen median sisällöistä vastaavien on tärkeää ymmärtää organisaation strategiaa?
  • Mitä missio ja visio oikeastaan linjaavat organisaatiossa?
  • Miten strategiasta kertominen ja strateginen viestintä eroavat toisistaan?
  • Miten valita sosiaalisen median kanavat suhteessa organisaation tavoitteisiin ja kohderyhmiin?
  • Voiko sosiaalisen median viestinnässä vähemmän olla enemmän?
  • Miten priorisoidaan sosiaalisen median sisältöjä?
  • Miten sosiaalisen median sisältöön luodaan terävä kärki, joka tukee strategiaa?
  • Miten eri kanavien sisältöjen pitäisi erota toisistaan?

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa hyödyntää laatimaansa sosiaalisen median sisältösuunnitelmaa viestiessään eri kohderyhmille. Hän osaa myös huomioida oman organisaationsa strategian / muun ohjaavan dokumentin luomat lähtökohdat sosiaalisen median viestinnässä.

Tiistai 10.9.2024 klo 12–16

  • Johdatus: vähemmän voi olla vaikuttavampaa & kepeäkin voi olla strategista
  • Strateginen sisältö on valintoja: kirkasta tavoitteet ja vahvuudet
  • Harjoitus 1: tavoitteiden pohdinta suhteessa omaan työhön. Mitä aiot edistää somessa ja miten?
  • Ymmärrä kohdeyleisöjäsi
  • Harjoitus 2: omien kohdeyleisöjen hahmotus
  • Strateginen sometekeminen vaatii yhteistyötä: vinkit pohdittavaksi

Keskiviikko 25.9.2024 kello 12–16

  • Orientoituminen päivään: tunnelmat välitehtävästä
  • Miten tavoitteista ja asiakkaiden kuvauksista jalostetaan käytännönläheiset suunnitelmat?
  • Valitse kanavasi
  • Miten priorisoida sisältöjä? Miten varmistaa, että sisältöä on aina, mutta tilaa on myös nopeille reagoinneille?
  • Harjoitus: vuosikellon työstö valitsemallesi kohderyhmälle
  • Vinkit sisältöjen jakeluun ja yksittäisten sisältöjen laatimiseen
  • Loppuporina

Koulutus sisältää kaksi neljän tunnin valmennuspäivää ja ennakko- ja välitehtävät. Ennakkotehtävässä tutustut oman organisaatiosi strategiaan tai muuhun yrityksen toimintaa linjaavaan dokumenttiin. Välitehtävässä syvennät ymmärrystäsi  organisaatiosi tavoitteista ja kohderyhmistä. Valmennuspäivissä syvennetään ymmärrystä strategian merkitystä ja laaditaan sosiaalisen median sisältösuunnitelma vuosikellon muotoon.

Laura Niemi, FM (suomen kieli), viestintästrategi ja -kouluttaja.

Laura on asiakaslähtöisen viestinnän sekä sisältöjen strategisen suunnittelun kokenut osaaja. Hän on toiminut yli 10 vuotta viestinnän kehittäjänä ja toteuttajana eri sektoreilla – niin organisaatioidenomissa tiimeissä kuin konsulttina. Laura hallitsee tekstit aiheesta ja kanavasta toiseen, aina tavoitteet ja kohderyhmät huomioiden. Hän on auttanut lukuisia toimijoita myös palveluiden suunnittelussa sekä esimerkiksi strategioiden toimeenpanossa viestinnän keinoin. Laura onsaanut kehuvaa palautetta etenkin kyvystään innostaa sekä tarjota arkeen sopivia työkaluja. Laura on myös kirjoittanut työelämän kielenkäyttöä ja esimerkiksi strategioiden kieltä käsitteleväntietokirjan ”Työelämän tyhjänpuhujat – Jargonin kupla ja miten sepuhkaistaan” (2024).          

Huomioithan, että saat perille tulleen ilmoittautumisen jälkeen sähköpostiisi automaattisen vahvistusviestin, jossa lukee, että ilmoittautuminen on vastaanotettu. Mikäli et saa automaattista vahvistusviestiä sähköpostiisi, otathan yhteyttä p. 044 710 4242 tai koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi. Ilmoittautumisajan päätyttyä ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla vahvistuskirje, joka sisältää koulutukseen liittyvät yksityiskohtaiset tiedot. Koulutus järjestetään, jos ilmoittautuneita on riittävä määrä. Ilmoittautumisen päättymisen jälkeen koulutukseen voidaan ottaa osallistujia mikäli tilaa on, eikä osallistujamäärä ole etukäteen rajattu.

295 €. Sisältää opetuksen, ennakko- ja välitehtävän sekä koulutusmateriaalin.

25.08.2024 mennessä

Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta 25.8.2024 mennessä. Mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan tai jos peruutus tapahtuu viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, perimme koko koulutusmaksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (Laki n:o 706/2007). Ilmoittautumisen peruminen on tehtävä aina kirjallisesti sähköpostitse (koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi).