Arviointi kehittämisen tukena 4 op (UEF)
01.01.2026 00:00 - 30.07.2026 00:00
Ajankohta: Kevät
Tarkat aikataulut päivittyvät viimeistään kesän aikana.
Arviointia ohjaavat lait ja linjaukset. Organisaatiotasoinen linjakas arviointikäytänteiden kehittämistyö.
Arvioinnin tehtävä ja tarkoitus kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen, tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen koulutuksen toteutumiseksi. Arvioinnin eettiset perusteet nykyajassa. Hierarkkinen luokittelu ajattelun eri tasoista, jonka avulla voidaan tuoda yhteistä kieltä tavoitteiden asettamiseen ja arviointiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee arviointityötä ohjaavat kansainväliset ja kansalliset linjaukset ja lainsäädännön
- osaa kehittää kasvatuksen ja koulutuksen arvioinnin periaatteita päiväkoti-, koulu tai oppilaitostasolla linjakkaasti
- tietää erilaisia arvioinnin muotoja ja osaa arvioida niitä koulutuksen kehittämisen, oikeudenmukaisuuden ja luotettavuuden näkökulmasta
- osaa analysoida arvioinnin kehittämistyötä kriittisesti
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä kompetensseja: etiikka, kriittinen ajattelu
Luentotallenteet (10 t), itsenäinen opiskelu 98 tuntia, joka koostuu luentoreferaateista (40 t) ja loppuesseestä (58 t).
Arviointiperusteet: Hyväksytty suoritus edellyttää luentotallenteisiin perehtymistä sekä luentoreferaattien ja loppuesseen tekemistä hyväksytysti. Hyväksytyissä suorituksissa opiskelija noudattaa tehtävien ohjeita, osoittaa tunnistavansa opintojakson keskeiset käsitteet ja soveltaa opintojaksoon kuuluvaa kirjallisuutta. Luentoreferaatit arvioidaan hyväksytty-hylätty ja loppuessee 0-5. Yksityiskohtaisemmat arviointikriteerit ilmoitetaan opintojaksolla.
Toteutustavat
Opetustallenteiden katsominen, luentoreferaattien ja loppuesseen tekeminen omatoimisina verkko-opintoina.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
- Atjonen, P. (2022) Opettajien Arviointiosaamisen tietoperusta, arviointikäsitykset ja arviointikäytänteitä haastavat kompromissit. NMI-Bulletin 31(2), 4–21 https://bulletin.nmi.fi/wp-
content/uploads/2021/06/Bulletin_2_2021_E_atjonen.pdf (saatavissa sähköisesti)
- Broucker, B., Ursin, J., Dal Molin, M., & De Wit, K. (2022). To Achieve the Same as the Others? Policy Preconditions for Successful Higher Education Governance. International Journal of Public Administration, 45(2), 84-93. https://doi.org/10.1080/01900692.2021.1942045 (saatavilla sähköisesti)
- Hirsto, L. (2013). Palautepohjainen opetuksen kehittäminen ja laatu. Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä. Teoksessa J. Hakala & T. Kiviniemi (toim.) Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä, 147-162. https://www.researchgate.net/publication/349552775_Hirsto_L_2013_Palautepohjainen_opetuksen_kehittam_Aikuispedagogiikan_haasteiden_aarella (Saatavilla sähköisesti)
- Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A., & Vainikainen, M.-P.(2016). Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-kustannus
- Sortwell, A., Trimble, K., Ferraz, R., Geelan, D. R., Hine, G., Ramirez-Campillo, R., ... & Xuan, Q. (2024). A systematic review of meta-analyses on the impact of formative assessment on K-12 students’ learning: Toward sustainable quality education. Sustainability, 16(17), 7826. https://doi.org/10.3390/su16177826 (saatavissa sähköisesti)
- Sun, J., Przybylski, R. & Johnson, B.J. (2016). A review of research on teachers’ use of student data: from the perspective of school leadership.Educational Assessment Evaluation and Accountability 28, 5–33. https://doi.org/10.1007/s11092-016-9238-9 (saatavissa sähköisesi)
- Ursin, J., & Hazelkorn, E. (2024). University rankings in the Nordic countries : impacts on policy and practice. Scandinavian Journal of Educational Research, 68(1), 1-5. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2290042 (saatavilla sähköisesti)
- Ursin, J. (2020). Assessment in Higher Education (Finland). In J. Kauko, & W. J. Jacob (Eds.), Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic. Bloomsbury Education and Childhood Studies. https://doi.org/10.5040/9781350996489.0014Open Access (saatavilla sähköisesti)
- Van Damme, D., Zahner, D., Dawber, T., Rotholz, K., Kleemola, K., Hyytinen, H., Ursin, J., Cortellini, O., James, J., Lehrfeld, J., Ciolfi, A., Sabella, M., Morris, J. G., Brand, S. C., Rosas, P., Moreno, C.I., Sánchez, R., Froemal, J. Enrique, & Keough, M. (2022). Does Higher Education Teach Students to Think Critically?. OECD. https://doi.org/10.1787/cc9fa6aa-en (saatavilla sähköisesti)
Tehtävissä avuksi ovat myös:
- Biggs, J., Tang, C., & Kennedy, G. (2022). Teaching for Quality Learning at University. 5th ed. McGraw Hill education (UK). TAI Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Buckingham: SRHE and Open University Press Imprint. 4th Ed.
- Nieminen, J. H. (2024). How does assessment shape student identities? An integrative review. Studies in Higher Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2334844 (saatavissa sähköisesti)
- Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi. Otava. (ei saatavissa sähköisesti)
- Korkeakoski, E. (2016). Arvioi ja menesty! Arviointitoiminnan perusteet, prosessit ja vaikuttavuus. Mediapinta (ei saatavissa sähköisesti)
95 €. Hinta sisältää Mikkelin kesäyliopiston maksun ja Itä-Suomen avoimen yliopiston opintojaksokohtaisen maksun yhteensä 48 €.
Vahvistetaan myöhemmin.