Asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittäminen ja johtaminen 3 op (UEF)
27.10.2025 00:00 - 30.07.2026 00:00
- asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamista ohjaava lainsäädäntö ja strategiat
- asiakas- ja potilasturvallisuuden johtaminen ja kehittäminen johtamisjärjestelmän eri tasoilla
- turvallisuuskulttuuri sosiaali- ja terveydenhuollossa johtamisen näkökulmasta
- laatu- ja vaikuttavuustieto asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa ja kehittämisessä (potilasturvallisuuskulttuurin mittaaminen ja muut asiaan liittyvät mittarit)
- monialaisen, moniammatillisen ja asiakasosallisuuden huomioiva yhteistyö turvallisuuskulttuurin edistämisessä
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamista ohjaavaa lainsäädäntöä ja strategioita sekä ymmärtää strategisen johtamisen merkityksen asiakas- ja potilasturvallisuudelle
- tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisen ja kehittämisen roolit ja vastuut johtamisjärjestelmän eri tasoilla
- osaa selittää turvallisuuskulttuurin ja sitä edistävät tekijät sekä tunnistaa turvallisuuskulttuurin merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen näkökulmasta
- tunnistaa laatu- ja vaikuttavuustiedon hyödyntämisen merkityksen asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa ja kehittämisessä
- osaa soveltaa monialaisen, moniammatillisen ja asiakasosallisuuden periaatteita laadukkaan ja turvallisen hoidon edistämisessä ja turvallisuuskulttuurin kehittämisessä
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: digitalisaatio, etiikka, johtaminen ja kehittäminen, kestävyys ja vastuullisuus, kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
Moodle-tentti ja oppimistehtävä. Opintojakso on suoritettavissa jatkuvasti, mutta tehtävien tarkastus ja suoritusmerkintöjen antaminen kolme kertaa vuodessa. Palautuspäivät 31.1., 30.4. ja 31.7.
HYV-HYL-arvostelu
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut vähintään 70 % osaamistavoitteista.
Outi Kiljunen, Laura Hako
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus:
Albert, N. M., Pappas, S. H., Porter-O'Grady, T., Malloch, K. (2020). Quantum Leadership. Creating Sustainable Value in Health Care. Sixth edition. Jones & Bartlett Learning. Luku 9. (kirja saatavilla verkossa/uef primo)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. (2024). Raportti asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä mittareista. https://pakes.pohjanmaanhyvinvointi.fi/wp-content/uploads/sites/3/2024/03/Asiakas-ja-potilasturvallisuusmittareiden-konsensusryhman-raportti-12.3.2024.pdf
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. (2023). Kuuman linjan indikaattorit. https://asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/ammattilaisille-ja-opiskelijoille/materiaalipankki/tyokaluja/mittareita/kuuman-linjan-indikaattorit/
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023
Liukka M, Hupli M, Turunen H. How transformational leadership appears in action with adverse events? A study for Finnish nurse manager. Journal of Nursing Management, 26: 639–646. https://doi.org/10.1111/jonm.12592
STM. (2022). Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163858
Saarikoski, T. (2024). Potilasturvallisuudesta raportoitujen tietojen käyttö johtamisessa neljässä sairaanhoitopiirissä. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences, 856. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/33235
Tiitinen, L. (2022). Sosiaalipalveluiden asiakasturvallisuuden edistäminen turvallisuuskulttuurin avulla. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 30(4), 407–414. https://doi.org/10.30668/janus.120941
Sekä muu opintojakson Moodlessa ilmoitettava kirjallisuus
Esitietovaatimukset:
Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op suoritettu
85 €. Hinta sisältää Mikkelin kesäyliopiston maksun ja Itä-Suomen avoimen yliopiston opintojaksokohtaisen maksun yhteensä 36 €.
22.10.2025 mennessä
Ilmoittautumisen voi perua maksutta 31.7.2025 saakka. Mikäli ilmoittautuminen tehdään 1.8.2025 jälkeen, ilmoittautumisen voi perua maksutta 14 vuorokauden kuluessa ilmoittautumisesta. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai peruutusta ei tehdä lainkaan perimme Mikkelin kesäyliopiston maksuosuuden riippumatta siitä, onko rekisteröitymistä tehty opintojaksolle Itä-Suomen avoimeen yliopistoon. Opintomaksut ovat perintäkelpoisia (Laki n:o 706/2007). Ilmoittautumisen peruminen tehdään aina kirjallisesti sähköpostitse (koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi).