Faktan ja fiktion vuoropuhelu kirjoittamisessa, 5 op (JY)
-
Verkko-opetus elokuu -23 ja tehtävät. Tarkka ajankohta ilmoitetaan huhtikuun aikana.
Opintojakso kuuluu Kirjoittamisen perusopintoihin 30 op (JY)
Faktan ja fiktion erot, yhtäläisyydet ja rajapinnat kirjoittamisessa. Toden ja kuvitteellisen vuoropuhelu kirjoitusprosessissa. Tiedon vastuullinen soveltaminen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hankkia tietoa kirjoittamisen pohjaksi
• soveltaa oppimaansa ja tuottaa samasta aihiosta faktaa ja fiktiota
• havainnoida faktan ja fiktion yhtäläisyyksiä ja eroja sekä läsnäoloa samassa tekstissä
• ymmärtää faktan kerronnallisen luonteen ja fiktion tosiasialuonteen
• tunnistaa faktaan ja fiktioon liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Verkko-opetus elokuu -23 ja tehtävät.
Oppimateriaalit:
Haavikko, R. (toim.) 2000. Miten kirjani ovat syntyneet 4. Virikkeet, ainekset, rakenteet. Helsinki: WSOY.
Turunen, M. (toim.) 2012. Miten kirjani ovat syntyneet 5. Kirjailijoiden studia litteraria 2011–2012. Helsinki: WSOY.
Havaste, P. 2017. Historiallinen romaani tiedon lähteenä. Teoksessa Hiidenmaa, P. (toim.) T niin kuin tietokirjallisuus. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, 87–100. pdf
Kuutti, H. (toim.) 2015. Todenmukainen journalismi. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 27–42. Löytyy e-kirjana JYKDOKista.
Lahtinen, M. 2009. Historiallisen romaanin ajankuvan rakentaminen. Teoksessa J. Joensuu ym. (toim.) Luova laji. Jyväskylä: Atena, 90–105. pdf
Mikkonen, K. 2005. Fiktion erityisyys ja ainutlaatuisuus Dorrit Cohnin mukaan. Teoksessa D. Cohn. Fiktion mieli. Helsinki: Gaudeamus, 249–264. pdf
Raevaara, T. & Strellman, U. 2019. Tietokirjailijan kirja, luku VI. Jyväskylä: Docendo, 267–299.
Vihma, A., Hartikainen, J., Ikäheimo, H.-P. & Seuri, O. 2018. Totuuden jälkeen. Miten media selviää algoritmien ja paskapuheen aikana. Luku 3. Helsinki: Teos, 123–195.
Lisäksi opettajan antama muu materiaali.
17.05.2023 mennessä