Introduction to Bilingualism, 5 op (UTU)

11.09.2024 00:00 -

Aloitusluento opiskelijoille 11.9.2024 klo 18.00-19.30 (englanniksi)

Luennoilla esitellään kaksi- ja monikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa, keskeiset teoriat ja monikielisyyden asema yhteiskunnassa. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kaksikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.

Opiskelija ymmärtää kaksi- ja monikielisen kehityksen periaatteita elämänkaaren eri vaiheissa ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Lisäksi opiskelija ymmärtää kognitiivisen toiminnan merkityksen (muisti, tarkkaavaisuus, toiminnanohjaus) kaksikielisessä viestinnässä. Hän ymmärtää myös kaksi- ja monikielisyyden liittymäkohdat kommunikoinnin häiriöihin ja kuntoutukseen.
 

Kesäkuu: Luentotallenteet julkaistaan Moodlessa ja myös muu materiaali posteriohjeineen. Itsenäisesti kuunneltavat englanninkieliset luennot.
Ke 11.9.2024 klo 18.00-19.30: Johdantoluento ja alustus opintojakson sisältöihin sekä posteriohjeistus englanniksi (reaaliaikainen), opettaja Raymond Bertram (etäopetus). Opiskelijat voivat esittää suomeksi kysymyksiä johdantoluennolla postereista, luentotallenteista ja kirjallisuudesta.
Vko 39 Tuutorryhmätapaaminen ti 24.9.2024 klo 17.30-19.00 verkossa 2 t (etäopetus) 
Vko 41 Tuutorryhmätapaaminen ma 7.10. klo ‪klo 17.15-19.30 Mikkelin kesäyliopistossa 2 t (lähiopetus, Mikkelin kesäyliopisto, Raatihuoneenk. 12, Mikkeli),

Toteutustavat:
Verkko-opetus (englannin kielellä), tutorryhmätapaamiset joko lähitapaamisina tai verkossa

Suoritustavat:
Verkkoluennot (englanninkieliset), tutorryhmätapaamiset, posterit, kirjallisuus, tentti

Tentit:
Valvottu Moodle-tentti Mikkelin kesäyliopistossa ke 9.10.2024 klo 18.00-20.00. Tenttikysymykset englanniksi ja suomeksi. Tenttiin saa vastata molemmilla kielillä. Uusintatentit ke 13.11.2024 klo 18-20 ja ma 16.12.2024 klo 18-20.

Raymond Bertram 

tuutor Silja Ikonen

Oppimateriaalit: 

1. Grosjean & Li (2013). The Psycholinguistics of Bilingualism. Wiley-Blackwell. E-book: https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/lklbuj/alma9922093610005971  (Lectures 1-6)
2a. Hoff, E. (2013). Language development, Chapter 9, Childhood bilingualism (Lectures 2)
2b. Hoff, E. (2013). Language development, Chapter 2, the Critical Period Hypothesis (Lectures 3)
3. Wright, Boun, Garcia (toim.), 2017: The Handbook of Bilingual and Multilingual Education. Section 1: Chapter 7: A Synthesis of Research on Bilingual and Multilingual Education. E-book https://login.ezproxy.utu.fi/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=1060318  (Lecture 7)
4. Kohnert, K. (2013) Language Disorders in Bilingual Children and Adults. SanDiego: Plural Publishing. Chapters 2, 4, 8 ja 9.  (Lecture 8))
5. Paul, R. & Norbury, C.F. (2012). Language disorders from Infancy through adolescence: Listening, speaking, reading and communicating (4th edition). St. Louis, MO: Elsevier Mosby. Chapter 5. (Lecture 9)
6. Yu, B. (2016). Bilingualism as Conceptualized and Bilingualism as Lived: A Critical Examination of the Monolingual Socialization of a Child with Autism in a Bilingual Family. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(2), 424–435. (lecture 12) https://doi.org/10.1007/s10803-015-2625-0 (Lecture 12)

Arviointi: Hyl-5