Introduction to Bilingualism, 5 op (UTU)
09.09.2025 00:00 -
Syksy 2025.
Luennoilla esitellään kaksi- ja monikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa, keskeiset teoriat ja monikielisyyden asema yhteiskunnassa. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kaksikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Opiskelija ymmärtää kaksi- ja monikielisen kehityksen periaatteita elämänkaaren eri vaiheissa ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Lisäksi opiskelija ymmärtää kognitiivisen toiminnan merkityksen (muisti, tarkkaavaisuus, toiminnanohjaus) kaksikielisessä viestinnässä. Hän ymmärtää myös kaksi- ja monikielisyyden liittymäkohdat kommunikoinnin häiriöihin ja kuntoutukseen.
ti 9.9.2025 klo 18.00-19.30 Johdantoluento ja alustus opintojakson sisältöihin sekä posteriohjeistus englanniksi (reaaliaikainen), opettaja Raymond Bertram (etäopetus).
Lisäksi:
Luentosalitallenteita Moodlessa (englanninkielisiä). Opiskelija kuuntelee tallenteet itseopiskellen, omassa aikataulussa. Myös posteriohjeet ja artikkelit lisätään Moodleen, jolloin opiskelija voi orientoitua ennalta materiaaliin ja valita ryhmät/artikkelit. Posterityöskentely syksyllä, aikataulut tarkentuvat myöhemmin.
Tuutorryhmätapaamisia verkossa 2-3 t syksyllä.
Posteriesitykset 2-3 t verkossa syksyllä.
Toteutustavat:
Verkko-opetus (englannin kielellä), tutorryhmätapaamiset joko lähitapaamisina tai verkossa
Suoritustavat:
Verkkoluennot (englanninkieliset), tutorryhmätapaamiset, posterit, kirjallisuus, tentti
Tentit:
Valvottu Moodle-tentti Mikkelin kesäyliopistossa. Tenttikysymykset englanniksi ja suomeksi. Tenttiin saa vastata molemmilla kielillä.
Tentit: 9.10.2025 klo 18.00-20.00, rästitentit 13.11.2025 klo 18.00-20.00 ja 17.12.2025 klo 18.00-20.00.
Raymond Bertram
tuutor Silja Ikonen
Oppimateriaali:
Grosjean & Li (2013). The psycholinguistics of bilingualism. Wiley-Blackwell.
Hoff, E. (2014). Language Development. Belmont, CA: Wadsworth. Chapter 2 & 9. Kohnert, K. (2013) Language Disorders in Bilingual Children and Adults. SanDiego: Plural Publishing. Chapters 2, 4, 8 & 9. (e-book to be found in university library).
Paul, R. & Norbury, C.F. (2012). Language disorders from Infancy through adolescence: Listening, speaking, reading and communicating (4th edition). St. Louis, MO: Elsevier Mosby. Chapter 5. (e-book to be found in university library).
Wright, Boun, Garcia (Eds.) (2017). The Handbook of Bilingual and Multilingual Education. Chapter 7: A Synthesis of Research on Bilingual and Multilingual Education.
Yu, B. (2016). Bilingualism as Conceptualized and Bilingualism as Lived: A Critical Examination of the Monolingual Socialization of a Child with Autism in a Bilingual Family. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(2), 424–435. https://doi.org/10.1007/s10803-015-2625-0 (Lecture 12)
Opintojakson luento-opetus englanniksi.