Kieli ja elämänkaari II, 5 op (UTU)
13.01.2025 00:00 - 12.03.2025 00:00
Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfosyntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana
Moodle-alue aukeaa kurssitehtävien osalta jo viikolla 51, jolloin opiskelijat voivat alkaa miettiä tehtäviin sopivaa henkilöä (tehtävään A alle kouluikäistä lasta ja tehtävään B aikuista (20-30 v) ja vanhempaa ihmistä (60 +).
ma 13.1.2025 klo 17.00-18.30 Aloitusluento verkossa, reaaliaikainen, opettaja Maija Vänninen (etäopetus)
Vkot 3-5 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)
ke 22.1.2025 klo 18.00-19.30 Verkko-opetus, reaaliaikainen, opettaja Suvi Vehkavuori (etäopetus)
ke 29.1.2025 klo 18.00-19.30 Verkko-opetus, reaaliaikainen, opettaja Suvi Vehkavuori (etäopetus)
Vko 6 ti 4.2.2025 klo 17.30-20 ensimmäinen tuutorryhmätapaaminen 3 t Mikkelin kesäyliopistossa (lähiopetus, Mikkelin kesäyliopisto, Raatihuoneenk. 12, Mikkeli), jossa toteutetaan jakson ensimmäinen seminaari (seminaari 1). Tätä ennen seminaarityön palautus tuutorille.
Vkot 7-9 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)
Vko 10 ke 5.3. klo 17.30-20 toinen tuutorryhmätapaaminen 3 t Mikkelin kesäyliopistossa (lähiopetus, Mikkelin kesäyliopisto, Raatihuoneenk. 12, Mikkeli), jossa toteutetaan jakson jälkimmäinen seminaari (seminaari 2.) Tätä ennen seminaarityön palautus tuutorille.
Toteutustavat:
Verkko-opetus, seminaarit ja tutorryhmätapaamiset joko lähitapaamisina tai verkossa
Suoritustavat:
Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, seminaarit, kirjallisuus, tentti
Tentit:
Moodle-kotitentti ke 12.3.2025, 16.4.2025 ja 28.5.2025 klo 18.00-19.30 (näistä valitaan yksi tenttikerta).
Maija Vänninen
tuutor Silja Ikonen
Oppimateriaali:
Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys, luvut 1-10 ja 12.
Menyuk, P, & M Brisk. (2005). "Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences"; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Aro, M. (2017). Learning to read Finnish. In: L.Verhoeven and C. Perfetti (Eds.), Learning to read across languages and writing systems, pp. 416-436. Guendouzi, Jackie, Filip Loncke, and Mandy J. Williams. The Routledge International Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes. Second edition. Vol. 1. Milton: Routledge, 2023. Web. Luku 3: Healthy aging and communication. Wright, H. H. (toim.) (2016).Cognition, Language and Aging. Amsterdam ; John Benjamins Publishing Company. Luvut 3, 4, 5 ja 7. Aronson, A.E. ja Bless, D.M. (2009). Clinical Voice Disorders. Thieme Medical Publishers, Inc., NY. Ch. 2: Normal Voice Development. Lisäksi muu opettajan ilmoittama kirjallisuus.