Integratiivinen lyhytterapeutti 30 op -verkkokoulutus

Sosiaali ja terveys , Opetus ja kasvatus

13.11.2025 12:00 - 12.11.2026 16:00

Koulutus alkaa 13.11.2025 ja päättyy 12.11.2026.

Koulutuspäivien kesto on klo 12–16.

Verkkovälitteiset koulutuspäivät:

  • Torstai 13.11.2025
  • Torstai 11.12.2025
  • Perjantai 23.1.2026
  • Torstai 26.2.2026
  • Torstai 26.3.2026
  • Keskiviikko 15.4.2026 
  • Toukokuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Syyskuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Perjantai 16.10.2026
  • Torstai 12.11.2026

Verkkovälitteiset työnohjauspäivät (työnohjausryhmät á 1,5 tuntia)

  • Keskiviikko 7.1.2026
  • Tiistai 17.3.2026 
  • Maanatai 25.5.2026 
  • Tiistai 1.9.2026 
  • Maanatai 26.10.2026 

verkkokoulutus (Teams / Zoom)

Koulutuskokonaisuus jakaantuu kolmeen moduuliin, joissa yhdistyvät kognitiivisen terapian uusimmat innovaatiot, ratkaisukeskeisen lyhytterapian perusteet ja traumahoidon perusteet.

Tässä vuoden kestävässä integratiivisessa lyhytterapeutti -koulutuksessa syvennät ymmärrystäsi kognitiivisesta terapiasta ja sen uusimmista sovelluksista mielen hyvinvoinnin edistämisessä ja lyhytterapiatyössä. Opit ratkaisukeskeisen työotteen ja lyhytterapiaprosessin vaiheet. Lisäksi opit, miten traumat vaikuttavat ihmiseen. Opit myös soveltamaan lyhytterapeuttisia interventioita lievien traumojen vakauttamisessa.

Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaiset, jotka ovat kiinnostuneet terapiatyöstä. Koulutukseen osallistujalla on oltava soveltuva pohjakoulutus (vähintään 120 suoritettua opintopistettä tai esim. sosiaali-, terveys-, opetus- tai ohjausalan perustutkinto. Opiskelijalla tulee lisäksi olla suoritettuna psykoterapeuttiset valmiudet 30 op - koulutus tai psykoterapian perusteet 30 op -koulutus tai psykologian/psykiatrian perusopinnot (25 op)

Moduuli 1: Ratkaisukeskeinen prosessi ja lyhytterapeuttinen työskentely 10 op

  • Ratkaisukeskeisen työotteen filosofia ja taustateoria
  • Ratkaisukeskeiset työmenetelmät lyhytterapeuttisessa prosessityöskentelyssä
  • Lyhytterapeuttinen prosessi ja yhden istunnon rakenne (single session)
  • Asiakaslähtöinen tavoitteen asettaminen ja muotoilu
  • Voimavarojen ja vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen
  • Ratkaisukeskeiset kysymystekniikat ja dialoginen vuorovaikutus
  • Pienryhmäharjoitukset ja case-analyysit

Kognitiivisen terapian uusimmat innovaatiot 10 op

  • Kognitiivisen terapian teoreettiset taustat
  • Tunne- ja skeematyöskentely
  • Kolmannen aallon kognitiiviset terapiat (ACT/HOT, CFT, MBCT)
  • Käytännön harjoitukset ja case-työskentely

Moduuli 3: Traumatyöskentelyn perusteet lyhytterapiassa 10 op

  • Trauman vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin
  • Vakauttavat ja voimavaraistavat interventiot
  • Polyvagaalinen teoria
  • Traumainformoitu työskentely lyhytterapiassa
  • Käytännön harjoitukset ja case-työskentely

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa soveltaa kognitiivisesta terapiaa ja sen sovelluksia mielen hyvinvoinnin edistämisessä ja lyhytterapiatyössä. Hän osaa myös käyttää ratkaisukeskeistä työotetta ja soveltaa lyhytterapiaprosessiaja lyhytterapeuttisia interventioita terapiatyössä.

Ratkaisukeskeinen prosessi ja lyhytterapeuttinen työskentely

Koulutuksen jälkeen osaat:

  • käyttää ratkaisukeskeisetä työotetta.
  • hyödyntää lyhytterapiaprosessia asiakastyössä.
  • käyttää rohkeasti ratkaisukeskeistä työotetta lyhytterapeuttisessa asiakastyössä.
  • harjoitella tehokkaita ratkaisukeskeisiä työmenetelmiä ja kysymystekniikoita osana omaa työtäsi.
  • kehittää taitoja asiakaslähtöisessä tavoitteiden asettamisessa ja terapian etenemisen arvioinnissa.

Kognitiivisen terapian uusimmat innovaatiot

Koulutuksen jälkeen osaat:

  • selostaa kognitiivisen terapian keskeiset periaatteet.
  • soveltaa kognitiivista terapiaa matalan kynnyksen mielenterveystyöskentelyssä.
  • kehittää käytännön taitojasi erilaisten kognitiivisten menetelmien hyödyntämisessä asiakastyössä.
  • eritellä uusimpien kognitiivisten terapiasuuntausten vaikutukset ja sovellukset tosistaan.

Traumatyöskentelyn perusteet lyhytterapiassa

Koulutuksen jälkeen osaat:  

  • soveltaa lyhytterapeuttisia interventioita.
  • kertoa oleelliset trauman vaikutukset psyykkiseen hyvinvointiin ja käyttäytymiseen.
  • käyttää vakauttavia ja voimavaraistavia interventioita asiakastyössä.

Torstai 13.11.2025

  • Ratkaisukeskeisen työotteen filosofia ja taustateoria
  • Ratkaisukeskeiset työmenetelmät lyhytterapeuttisessa prosessityöskentelyssä
  • Lyhytterapeuttinen prosessi ja yhden istunnon rakenne (single session)

Torstai 11.12.2025

  • Asiakaslähtöinen tavoitteen asettaminen ja muotoilu
  • Voimavarojen ja vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen

Keskiviikko 7.1.2026  

  • Työnohjausryhmät á 1,5 tuntia

Perjantai 23.1.2026

  • Ratkaisukeskeiset kysymystekniikat ja dialoginen vuorovaikutus

Torstai 26.2.2026

  • Kognitiivisen terapian teoreettiset taustat
  • Tunne- ja skeematyöskentely

Tiistai 17.3.2026 

  • ​Työnohjausryhmät á 1,5 tuntia

Torstai 26.3.2026

  • Kolmannen aallon kognitiiviset terapiat (ACT/HOT)

Keskiviikko 15.4.2026 

  • Kolmannen aallon kognitiiviset terapiat (CFT, MBCT)

Toukokuu 2026

  • Trauman vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin
  • Polyvagaalinen teoria

Maanatai 25.5.2026

  • ​Työnohjausryhmät á 1,5 tuntia 

Syyskuu 2026

  • Traumainformoitu työskentely lyhytterapiassa

Tiistai 1.9.2026 

  • ​Työnohjausryhmät á 1,5 tuntia 

Perjantai 16.10.2026

  • Vakauttavat ja voimavaraistavat interventiot

Maanatai 26.10.2026 

  • ​Työnohjausryhmät á 1,5 tuntia 

Torstai 12.11.2026

  • Integroiva koonti
  • Integroivan lopputehtävän reflektointi

eKoulutus sisältää 10 puolenpäivän mittaista verkkovälitteistä koulutusistuntoa, työnohjausta (5 x 1,5 tuntia), 5 tuntia omaterapiaa lyhytterapeutin ohjaamana ja 5 tuntia tekoälyavusteista omaterapiaa.

Koulutukseen sisältyy myös vertaisryhmätyöskentelyä (8 x 2 tuntia) ja asiakastyötä (50 tuntia) koulutusistuntojen välissä. Asiakastyöhön sisältyy asiakastyöskentelyn dokumentointi, yksi tapauskuvas ja oma kehittämisprojekti. Itsenäinen opiskelu sisältää oppimistehtäviä, kirjallisuuden lukemista ja reflektointia sekä lopputehtävän. Lopputehtävänä on oppimisportfolion kokoaminen koulutuksen aikana ja reflektoivan esseen kirjoittaminen omasta kehittymisestä terapeuttina.

Koulutus toteutetaan käänteisen oppimisen periaatteiden mukaan. Se tarkoittaa opetusmallia, jossa perinteinen oppimisjärjestys käännetään.

  • Ennakkotyöskentely: Oppijat tutustuvat koulutusmateriaaleihin (esim. artikkelit, videot, harjoitteet) itsenäisesti ennen varsinaisia koulutuspäiviä.
  • Aktiivinen työskentely koulutuksessa: Koulutuspäivissä keskitytään keskusteluun, soveltaviin harjoitteisiin ja reflektioon sen sijaan, että aika menisi luentojen kuunteluun.
  • Syventävä oppiminen: Käytännön työssä ja vertaisryhmissä sovelletaan ja reflektoidaan opittua, mikä syventää ymmärrystä ja varmistaa käytännön osaamisen.

Käänteinen oppiminen opetusmenetelmänä tekee oppimisesta osallistavampaa ja edistää itsenäistä ajattelua sekä aktiivista tiedon omaksumista.

Opintopisteiden (30 op) muodostuminen:

  • 10 koulutusistuntoa ja niihin valmistutuminen 3 op
  • 8 vertaisryhmätapaamista ja niihin valmistutuminen 1 op
  • 5 pienryhmätyönohjausta ia niihin valmistuminen 1 op  
  • Asiakastyö (50 t) ja sen raportoiminen 4 op
  • Omaterapia ja siihen liittyvä työskentely 1 op
  • Kehittämistyö 7 op
  • Parituutorointi 1 op
  • Syventävä kirjallisuus (8–10 kirjaa) ja sen esseemuotoinen reflektointi 12 op

Koulutus arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla. Arviointi perustuu osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Hyväksytty osaaminen edellyttää riittävää tietoperustan hallintaa ja sen soveltamista.

  • Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä kognitiivisen terapian, lyhytterapian ja traumatyöskentelyn tietoperustaan.
  • Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaansa lyhytterapeuttisessa asiakastyössä.
  • Opiskelija osaa käyttää erilaisia koulutuksessa oppimiaan terapiamenetelmiä asiakastyössä.
  • Opiskelija osaa toimia eettisesti ja ammatillisesti lyhytterapiaprosessissa.   
  • Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti vuorovaikutustilanteissa.
  • Opiskelija osaa käyttää saamaansa palautetta osaamisensa kehittämiseen.

Koulutuksessa on 100 % suoritusvelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa, työmuodot on korvattava.

Opiskelijan hyväksytty opintosuoritus voidaan viedä Koski-tietovarantoon, mikäli opiskelija antaa siihen suostumuksensa. Koulutuksessa hankittu osaaminen on näin tunnistettavissa ja tunnustettavissa esimerkiksi myöhemmin suoritettavissa opinnoissa tai työelämässä.

Koulutusjohtaja: Sirkku Ruutu, psykologi (PsM), opettaja (KM), vaativan erityistason psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (Valvira, Kela, VET), kognitiivinen lyhytterapeutti (Kela), johdon ja esimiesten työnohjaaja ja työnohjaajakouluttaja (MIF, STOry), tietokirjailija (Talentum AlmaTalent), MCC-coach (ICF)

Pääkouluttaja: Hilkka Putkisaari, opettaja KM, sosionomi ja kuvataideterapeutti (AMK),
ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (VET), taidepsykoterapeutti, kognitiivinen lyhytterapeutti, kliininen seksologi (NACS), Johdon työnohjaaja Master-CSLE (STOry, JOto ry)

Sari Hietala, TtM, perhe- ja paripsykoterapeutti (Kela, Valvira), kognitiivis-analyyttinen psykoterapeutti (Kela, Valvira), EMDR-terapeutti, työnohjaaja (STOry), johdon työnohjaaja ja Coach Master-CSLE®, erityistason seksuaaliterapeutti (NACS), kliininen seksologi (NACS), Authorized Sexuality Educator and Sexual Health Promoter (NACS)

Riitta Heikkinen-Peltonen, psykoterapeutti (ET)  traumapsykoterapeutti (VET), kriisi- ja traumakouluttajapsykoterapeutti, työnohjaaja.

Niina Nurmela, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, VTM, sosiaalityöntekijä, työnohjaaja, EMDR-terapeutti, erikoistunut myös psykofyysiseen psykoterapiaan.

Työnohjaaja: Niina Nurmela, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, VTM, sosiaalityöntekijä, työnohjaaja, EMDR-terapeutti, erikoistunut myös psykofyysiseen psykoterapiaan.

Omaterapeutit:

Heidi Haapala, Nuotti-valmentaja, ratkaisukeskeinen valmentaja (20 op), lyhytterapeutti (50 op), neuropsykiatrinen valmentaja, sosiaalipedagoginen ohjaaja, sosionomi.

Kirsimarja Monto-Puusti, Nuotti-valmentaja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti (60 op), ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelija (30 op), ratkaisukeskeinen valmentaja (20 op), sosionomi (AMK), johtamisen erikoisammattitutkinto (JET)

Kaisa Männistö, Nuotti-valmentaja, ratkaisukeskeinen valmentaja (20 op), lyhytterapeutti (50 op), YTM, sosiaalityöntekijä

Onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen saat ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen automaattisen viestin ilmoittautumisesi vastaanottamisesta. Mikäli et saa viestiä, otathan yhteyttä kesäyliopiston toimistoon koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi. Ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla vahvistusviesti, jossa saat koulutukseen liittyvät yksityiskohtaiset tiedot. Huomioithan, että koulutus järjestetään vain, jos ilmoittautuneita on riittävä määrä.

3400 €. Koulutusmaksu laskutetaan 10 erässä opetuspäivien yhteydessä, lukuunottamatta viimeistä erää joka laskutetaan n. 3 viikkoa ennen koulutuksen päättymistä.

23.10.2025 mennessä

Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta 23.10.2025 saakka. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai sitä ei tehdä lainkaan, perimme koko koulutusmaksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (Laki n:o 706/2007). Ilmoittautumisen peruminen on tehtävä aina kirjallisesti sähköpostitse (koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi).