Matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon pedagogiikka I, 5 op (HY)

Opetus, kasvatus ja psykologia, yksittäiset opintojaksot

24.04.2023 00:00 - 05.06.2023 00:00

Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot 25 op (HY).

Opintojaksossa käsitellään
• Matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun ja tiedon rakennetta sekä merkitystä osana matemaattis-luonnontieteellistä oppimista ja opetuksen integrointia.
• Esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien keskeisiä matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin sisältöjä ja opetusmenetelmiä.
• Leikin ja leikillisten lähestymistapojen merkitystä matematiikan ja ympäristö- ja luonnontiedon opetuksen sekä tiedekasvatuksen pedagogiikassa.
• Esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehitystä.
• Matematiikan opetuksen suunnittelua ja integrointia.
• Matematiikan osaamisen arviointia, oppimisvaikeuksien tunnistamista, opetuksen eriyttämisen ulottuvuuksia ja varhaisen tuen muotoja.
• Esi- ja alkuopetusikäisen luonnontieteisiin liittyvän ajattelun ominaispiirteitä.
• Ympäristö- ja luonnontiedon opetukselle sekä tiedekasvatukselle ominaista tutkimuksellisuutta ja kokemuksellisuutta sekä havainnointi-, ajattelu- ja menetelmätaitoja kehittävien työtapojen käyttöä sekä oppimisympäristöjä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• Hallitsee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin osalta
• Ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia eri oppiaineiden välillä.
• Tietää esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
• Kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen erilaisia työtapoja ja oppimisympäristöjä hyödyntäen
• Tunnistaa matematiikan oppimisvaikeuksien tunnusmerkkejä ja osaa eriyttää opetusta lasten erilaiset tarpeet huomioiden
• Ymmärtää ympäristöopin tiedonalojen ominaispiirteitä ja luonnontieteellisen ajattelutavan merkitystä maailmankuvan muodostumisessa.
• Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetusta ja oppimista opetussuunnitelmien perusteiden suuntaisesti.
• Osaa hyödyntää leikkiä ja leikillisiä lähestymistapoja matematiikan sekä ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetuksessa
• Osaa huomioida ja edistää kestävän kehityksen ekologista, taloudellista, kulttuurista ja sosiaalista ulottuvuutta toiminnassaan.

Yhteinen aloitusluento ma 24.4. klo 17 -19. Huom! Muuttunut kellonaika. 

Ympäristö- ja luonnontieto ke 3.5. klo 17-19

Matematiikka ke 31.5. klo 17-19

Verkkoluennot ja ryhmäopetus verkossa reaaliaikaisesti Zoomissa. Luentojen osoitteet ilmoitetaan kurssin verkko-oppimisympäristö Moodlessa.

Luentoja ei tallenneta. Opinnoissa on 90 % läsnäolovelvollisuus.

KT Jenni Vartiainen (matematiikka)

KT Arja Kaasinen (ympäristö- ja luonnontieto)

Pakollinen kirjallisuus:

    Räsänen, P. ym. (2004). Matematiikka – näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä: Niilo Mäki – instituutti, koulutuksen tutkimuslaitos (s. 20–136).
    Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.
    Parviainen, P. (2019). The Development of Early Mathematical Skills: A Theoretical Framework for a Holistic Model. Journal of Early Childhood Education Research, 8(1).
    Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) (2018). Matematiikan opetus ja oppiminen. (Soveltuvin osin). Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
    Vartiainen, J. (2018). Tutkimisen taidot: kaikki lähtee havainnosta. Teoksessa J. Vartiainen, Mistä syntyy tuulen voima? Tiedekasvatusta ihmetellen ja leikkien (s. 101–131). Jyväskylä: PS-kustannus.
    Suomela, L. (2015). Tutkiva toiminta esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa K. Juuti (toim.), Ympäristöoppia opettamaan (s. 133–145). Jyväskylä: PS-kustannus.
    Suomela, L., & Vuorio, J.-M. (2015). Luokittelua luonnossa, matematiikkaa maastossa. Teoksessa H. Cantell (toim.), Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia (s. 147–155). Jyväskylä: PS-kustannus.

Suositeltava edeltävä opintojakso: Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka 5 op

160 € sis. Helsingin avoimen yliopiston rekisteröitymismaksun

10.04.2023 mennessä

Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta 10.4.2023 mennessä. Mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan tai jos peruutus tapahtuu myöhemmin perimme koko hinnan. Opintomaksut ovat perintäkelpoisia (Laki n:o 706/2007). Ilmoittautumisen peruminen tehdään aina kirjallisesti sähköpostitse (koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi).