Nepsy-Osaajakoulutus™ 6 op
15.04.2025 09:00 - 14.05.2025 16:00
Koulutus alkaa 15.4.2025 ja päättyy 14.5.2025.
Koulutuspäivien kesto on klo 9.00–16.00.
Koulutuspäivät:
- tiistai 15.4.2025
- tiistai 29.4.2025
- keskiviikko14.5.2025
Opiskelija voi valita osallistuuko hän paikan päällä lähiopetukseen vai verkovälityksellä etäopetukseen.
Mikkelin kesäyliopisto, Raatihuoneenkatu 12, 50100 Mikkeli ja Teams/ Zoom.
Koulutus sisältää kolme opetuspäivää. Opiskelija voi osallistua lähiopetukseen tai verkkovälitteisesti etäyhteyden kautta. Koulutukseen sisältyy lisäksi Nepsy-Osaajan työkirja, jonka opiskelija saa itselleen. Työkirja toimii koulutuksen pohjamateriaalina ja sisältää koulutuspäivien välitehtävät, itsenäisiä pohdintatehtäviä, case-tapauksia ja tilaa osallistujan omille muistiinpanoille.
Nepsy-Osaajakoulutus™ on koulutuskokonaisuus, jonka kouluttaja Mari Lapinkoski on kehittänyt usean vuoden aikana pitämissään erilaisissa Mininepsy-koulutuksissa.
Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa tietämystä neuropsykiatrisista vaikeuksista ja oppia erilaisia konkreettisia tukitoimia, joilla voidaan auttaa nepsy-piirteisen lapsen / nepsy-nuoren ja hänen perheensä arjen toimintoja.
Koululuksen suorittaneille Nepsy-Osaajilla on mahdollisuus liittyä Nepsy-Osaajien yhteisöön, jolle on oma, suljettu Facebook-ryhmänsä. Osaajille järjestetään osaamista ylläpitävää ja täydentävää koulutustoimintaa 4–6 kertaa vuodessa. Yhteisön toiminnasta vastaa Nepsy-Osaaja Oy.
Nepsy-Osaajakoulutus on tarkoitettu sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään lapsia ja nuoria, joilla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia kuten ADHD, autismikirjoa tai aistitiedon käsittelyn vaikeuksia. Koulutus soveltuu myös nepsy-lapsiperheiden / nepsy-nuoren perheiden kanssa yhteistyötä tekevillä sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisille.
Nepsy-käsitteet
ADHD-piirteiden tunnistaminen:
- ADHD ja kolme ilmenemismuotoa sekä neurologinen tausta
- Ydinoireet ja liitännäisoireet
- Esimerkkien kautta piirteiden ilmeneminen
- ADHD-piirteisten vahvuudet
ASD-piirteiden tunnistaminen:
- Neurologinen tausta
- Ydinoireet ja liitännäisoireet (mm. PDA-piirteisyys)
- Esimerkkien kautta piirteiden ilmeneminen
- ASD-piirteisten vahvuudet
ADHD- ja ASD-piirteisten täsmätuki:
- Tauotus, vaihtelevat työtehtävät ja työskentelypisteet
- Sosiaalisesti turvallinen oppimisympäristö, PANDA-malli PDA-piirteisen kanssa
Aistipulmat ja aistipulmaisen tukeminen sekä tukivälineitä
Nepsy-piirteisen tukitoimet:
- Aika ja visuaalinen tuki
- Ennakointi; tuleva toiminta, siirtymät ja Sosiaalinen tarina -menetelmä
- Strukturointi; vaiheistus ja toiminnan jäsentäminen ja sanoittaminen
- Tunnetaitojen kehittymisen tuki
- Sosiaaliset taidot ja Sarjakuvitettu keskustelu -menetelmä
- Kuormittuminen ja sen säätely
- Käyttäytymisen tukeminen
Ratkaisukeskeisyys lähestymis- ja ajattelutapana
Ammattilaisen suhtautuminen arjessa
- Positiivinen suhtautuminen ja vahvuuslähtöisyys
- Oikeanlainen ohjaus ja ohjeistus
Materiaalipankki: nepsy-lasten ja Nepsy-nuorten kanssa tehokkaiksi todettuja sovellus- ja materiaalivinkkejä
Kokemusasiantuntijan puheenvuoro
Nepsy-perheiden taustoja ja rakentava yhteistyö nepsy-lapsen tukemisessa
Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa:
• kertoa neuropsykiatrisista häiriöistä käytettävien käsitteiden eroista
• kertoa mitä kehityksellisillä ja muilla neuropsykiatrisilla vaikeuksilla tarkoitetaan ja kuinka ne ilmenevät
• käyttää erilaisia tukimuotoja ja -menetelmiä nepsy-lasten / nepsy-nuorten kanssa
• selittää perheen ja lähiyhteisön tukemisen merkityksen nepsy-lapsen / nepsy-nuoren arjessa
• auttaa nepsy-lapsen / nepsy-nuoren perhettä arjen selkiyttämisessä ja toimivien käytänteiden luomisessa
• tukea eettisesti ja ammattimaisesti neuropsykiatrisesti oireilevaa lasta / nuorta ja hänen perhettään
• arvioida omaa ammatillista rooliaan Nepsy-Osaajana
• käyttää ratkaisukeskeistä ajattelu- ja toimintatapaa nepsy- lasten / nepsy-nuorten ja heidän perheidensä kanssa
• kehittää osaamistaan nepsy-lasten / nepsy-nuorten tukitoimista ja siihen liittyvistä teemoista
Nepsy-Osaajakoulutuksen laajuus on 6 opintopistettä. Koulutus sisältää kolme opetuspäivää. Opiskelija voi valita osallistuuko hän lähiopetukseen vai verkon kautta (Zoom / Teams) etäyhteyden välityksellä. Lisäksi koulutukseen sisältyy itsenäistä työskentelyä.
Koulutus sisältää yhteistoiminnallista oppimista, luentoja, käytännön harjoituksia sekä pienryhmätyöskentelyä. Itsenäisen työskentelyn aikana opiskelija tekee oppimistehtäviä. Opiskelija arvioi myös omaa ammatillista kehittymistään koko koulutuksen ajan.
Opintojen suorittaminen edellyttää reaaliaikaisiin koulutuspäiviin osallistumista joko paikan päällä tai etänä sekä välitehtävien suorittamista hyväksytysti.
Koulutus arvioidaan hyväksytty- / hylätty -asteikolla. Arviointi perustuu osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Arviointia tehdään erilaisten oppimistehtävien ja harjoitusten kautta. Hyväksytty osaaminen edellyttää riittävää tietoperustan hallintaa ja sen soveltamista.
• Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä neuropsykiatristen häiriöiden ja vaikeuksien tietoperustaan.
• Opiskelija osaa soveltaa neuropsykiatrisesti oirehtivien lasten / nuorten tukemisessa erilaisia menetelmiä ja tukitoimia.
• Opiskelija osaa käyttää neuropsykiatrista ohjausotetta.
• Opiskelija osaa toimia eettisesti ja ammattimaisesti tukiessaan neuropsykiatrisesti oireilevaa lasta / nuorta ja hänen perhettään.
• Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan neuropsykiatrisesti oireilevien lasten / nuorten ja perheiden tukemisessa.
• Osaa tietoisesti kehittää omaa osaamistaan neuropsykiatrisiin teemoihin ja tukitoimiin liittyen.
Opiskelijan hyväksytty-arviointi ja opintosuoritus voidaan viedä Koski-tietovarantoon, mikäli opiskelija antaa siihen suostumuksensa. Koulutuksessa hankittu osaaminen on näin tunnistettavissa ja tunnustettavissa esimerkiksi myöhemmin suoritettavissa opinnoissa tai työelämässä.
Mari Lapinkoski, kasvatustieteiden maisteri, erityisluokanopettaja, erityisopettaja, luokanopettaja, oppilaan- ja opinto-ohjaaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -kouluttaja ja NLP Practitioner.
Mari Lapinkoski kuuluu ADHD-liiton Strategia-menetelmän päivitystyöryhmään. Marilla on pitkä työkokemus mm. peruskoulun erityisopetuksen tehtävistä. Hän on erityisopetuksen vastuuopettajana tutkintokoulutukseen valmentavassa (TUVA-) koulutuksessa ja suunnittelee nepsy-oppijoille tukitoimia päivittäin.
Lisäksi neurokirjon kokemusasiantuntija.
Koulutukseen voidaan ottaa enintään 25 opiskelijaa, joista 20 voidaan ottaa lähiopetukseen. Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä.
Onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen saat ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen automaattisen viestin ilmoittautumisesi vastaanottamisesta. Mikäli et saa viestiä, otathan yhteyttä kesäyliopiston toimistoon koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi. Ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla vahvistusviesti, jossa saat koulutukseen liittyvät yksityiskohtaiset tiedot. Huomioithan, että koulutus järjestetään vain, jos ilmoittautuneita on riittävä määrä.
595 €. Koulutusmaksu sisältää opetuksen ja Nepsy-Osaajan työkirjan.
31.03.2025 mennessä
Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta 31.3.2025 mennessä. Mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan tai jos peruutus tapahtuu viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, perimme koko koulutusmaksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (Laki n:o 706/2007). Ilmoittautumisen peruminen on tehtävä aina kirjallisesti sähköpostitse (koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi).