Oppimisen tukeminen 5 op (JY)

01.08.2024 00:00 - 31.07.2025 00:00

Maalis-huhtikuu. 

Opintojakso kuuluu Erityispedagogiikan perusopinnot 25 op (JY) -opintokokonaisuuteen

Opintojakso antaa sinulle valmiuksia ymmärtää oppimisen tuen periaatteita ja keinoja. Tutustut tuen malleihin ja tutkittuihin pedagogisiin tuen menetelmiin.

Opintojakso antaa sinulle valmiuksia ymmärtää oppimisen tuen periaatteita ja menetelmiä. Tutustut erilaisiin tuen malleihin sekä tutkittuihin pedagogisen tuen menetelmiin. Esimerkiksi tieto tehokkaista tukimenetelmistä voi auttaa sinua suuntaamaan resurssejasi olennaiseen ja se puolestaan voi lisätä työn mielekkyyttä. 

Tuutor-ohjausta 6-8 tuntia n. 2-3 kertaa opintojakson aikana. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

  • ymmärtää portaittaisten tuen mallien perustelut ja käytänteet  
  • tuntee näyttöön perustuvat tuen periaatteet ja keinot oppimisen vaikeuksissa 
  • ymmärtää kohdennetun tuen prosessin (arviointi, suunnittelu, toteutus ja tuen vaikuttavuus)

Opintojakso toteutetaan verkko-opiskeluna, johon sisältyy pari-/ryhmätehtävä yhteistoteutusmallin ohjelman mukaisesti. Aikataulu mahdollistaa joustavan aloituksen yhteistyöoppilaitosten tarpeen mukaan.

Oppimateriaali

Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali:

1. Aro, M. (2018). Tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden seuranta. LUKILOKI.

2. Aro, T., & Nurmi, J.-E. (2019 tai uud.). Motivaatio, tunteet ja oppiminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 128–147). Niilo Mäki Instituutti. 

3. Björn, P., Aro, M., & Koponen, T. (2018). Matematiikan oppimisvaikeuksien tutkimusperustainen tuki. Teoksessa J. Joutsenlahti, H. Silfverberg & T. Räsänen (toim.), Matematiikan opetus ja oppiminen (s. 184–201). Niilo Mäki Instituutti.

4. Kinnunen, A.-M., Aro, M., Närhi, V., & Savolainen, H. (2021). Tukivastemallilla selkeyttä ja vaikuttavuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 31(2), 106–115.

5. Parrila, R., Gadsden, D., & Aro, M. (2019 tai uud.). Näyttöön perustuva tuki oppimisen vaikeuksissa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 66–76). Niilo Mäki Instituutti.

6. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. (2014). Määräykset ja ohjeet 2014:96. Opetushallitus. Saatavilla https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf [luku 7]

7. Roiha, A., & Polso, J. (2023). Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. PS-kustannus. [Osa 1, sivut 16–60).

8. Savolainen, H., Närhi, V., & Savolainen, P. (2019 tai uud.). Myönteisten käyttäytymismallien tukeminen opetuksessa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 194–205). Niilo Mäki Instituutti.

9. Siiskonen, T., Lerkkanen M.-K., & Savolainen, H. (2019 tai uud.). Oppimisen tukeminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 78–98). Niilo Mäki Instituutti.

10. Sirkko, R., Takala, M., & Muukkonen, H. (2020). Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistunut yhteisopettajuus inkluusion tukena. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43.

11. Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 1: Opettajajohtoiset menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa1_web.pdf

12. Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 2: Ikätoverien tukeen perustuvat menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa2_web.pdf

Tarkemmat opiskeluohjeet löytyvät Moodlesta.