Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen 5 op (JY)

01.08.2024 00:00 - 31.07.2025 00:00

Opintojakso kuuluu Erityispedagogiikan perusopinnot 25 op (JY) -opintokokonaisuuteen

Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Ymmärrät taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisen vaihtelun.

Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Saat lisätietoa myös taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisestä vaihtelusta.

Tuutor-ohjausta 6-8 tuntia n. 2-3 kertaa opintojakson aikana. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija  

  • tuntee keskeisimpien oppimisen vaikeuksien määritelmiä, piirteitä ja syytaustoja  
  • ymmärtää arvioinnin tavoitteita ja tuntee erilaisia oppimisen vaikeuksien arviointitapoja sekä niihin pohjautuvia tukikeinoja oppimisessa 

Suoritustavaksi voit valita oppimistehtävän tai verkkotentin, valinta tehdään ilmoittautumisen jälkeen Moodlen kurssialueella.

Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali:

  • Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (2019 tai uud.). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22–39). Niilo Mäki Instituutti.
  • Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019 tai uud.). Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s.102–127). Niilo Mäki Instituutti.
  • Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. LUKILOKI.
  • Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019 tai uud.). Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 40–64). Niilo Mäki Instituutti.
  • Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2019 tai uud.). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 252–289). Niilo Mäki Instituutti.
  • Berggren, K., & Hämäläinen, J. (2018). Esipuhe. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 11–12). PS-kustannus.
  • Berggren, K. (2018). Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 119–137). PS-kustannus.
  • Hakkarainen, A. (2024). Luentotallenne. Tarkemmat tiedot Moodlessa.
  • Heikkilä, R. (2018). Lukivaikeuksien arvioiminen. LUKILOKI.
  • Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019 tai uud.). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 324–349). Niilo Mäki Instituutti.
  • Korpilahti, P., Pihlaja, P., & Lindevall, P. (2022). Puheen, kielen ja kommunikoinnin kehityksen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.). (2022). Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 207–226). PS-kustannus.
  • LukiMat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö. Saatavilla http://www.lukimat.fi/etusivu
  • Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. [Luku 2 Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen kehityksen ja oppimisen arviointi]
    Närhi, V., Karhu, A., Klenberg, L., Paananen, M., & Puustjärvi, A. (2019 tai uud.). Tarkkaavuuden, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 350–372). Niilo Mäki Instituutti.15. Närhi, V. (2018). ADHD-oireinen lapsi koulussa. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 140–156). PS-kustannus.
  • Pihlaja, P. (2022). Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.). (2022). Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 161–205). PS-kustannus.
  • Puustjärvi, A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. Mitä on ADHD? Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 13–40). PS-kustannus.
  • Viholainen, H., & Asunta, P. (2022). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 271–285). PS-kustannus.

Tarkemmat opiskeluohjeet löytyvät Moodlesta.