Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen 5 op (JY)

01.01.2025 00:00 - 28.02.2026 00:00

Kevät -26: helmi-maaliskuu (kaksi tapaamista).

Opintojakso kuuluu Erityispedagogiikan perusopinnot 25 op (JY) -opintokokonaisuuteen

Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Ymmärrät taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisen vaihtelun.

Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Saat lisätietoa myös taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisestä vaihtelusta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija  

  • tuntee keskeisimpien oppimisen vaikeuksien määritelmiä, piirteitä ja syytaustoja  
  • ymmärtää arvioinnin tavoitteita ja tuntee erilaisia oppimisen vaikeuksien arviointitapoja sekä niihin pohjautuvia tukikeinoja oppimisessa 

Suoritustavaksi voit valita moniosaisen verkkotehtävän (parityömahdollisuus) tai verkkotentin, valinta tehdään ilmoittautumisen jälkeen Moodlen kurssialueella.

Oppimistehtävät otetaan arvioitavaksi:
9.2.2026, 2.3.2026, 7.4.2026, 11.5.2026, 15.6.2026, 7.7.2026 ja 31.7.2026

Verkkotenttipäivät:
ti 9.6.2026 klo 16.30-22.30
to 23.7.2026 klo 16.30-22.30

Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):

1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (2019). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22-39). Niilo Mäki Instituutti.

2. Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019). Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 102-127). Niilo Mäki Instituutti.

3. Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. Tallenne. LUKILOKI.

4. Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019). Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 40-64). Niilo Mäki Instituutti.

5. Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2019). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 252-289). Niilo Mäki Instituutti.

6. Berggren, K. (2018). Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 119-137). PS-kustannus.

7. Heikkilä, R. (2018). Lukivaikeuksien arvioiminen. Podcast. LUKILOKI.

8. Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 324-349). Niilo Mäki Instituutti.

9. Korpilahti, P., Pihlaja, P., & Lindevall, P. (2022). Puheen, kielen ja kommunikoinnin kehityksen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 207-226). PS-kustannus.

10. LukiMat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö (n.d.). Niilo Mäki Instituutti. Saatavilla http://www.lukimat.fi/etusivu

11. Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. [Luku 2 Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen kehityksen ja oppimisen arviointi.]

12. Närhi, V. (2018). ADHD-oireinen lapsi koulussa. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 140-156). PS-kustannus.

13. Närhi, V., Karhu, A., Klenberg, L., Paananen, M., & Puustjärvi, A. (2019). Tarkkaavuuden, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 350-372). Niilo Mäki Instituutti.

14. Pihlaja, P. (2022). Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 161-205). PS-kustannus.

15. Puustjärvi, A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. (2018). Mitä on ADHD? Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 13-40). PS-kustannus.

16. Viholainen, H., & Asunta, P. (2022). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 271-285). PS-kustannus.

Tuutorin johdolla kaksi opintoryhmätapaamista (verkossa) jakson aikana (sis. oritentaatio jaksoon ja oppimistehtävään).