Pari- ja perheterapeuttisten menetelmien 30 op -verkkokoulutus

Sosiaali ja terveys , Opetus ja kasvatus

24.11.2025 09:00 - 31.03.2027 16:00

Koulutus alkaa 24.11.2025 ja päättyy maaliskuussa 2027. Koulutuspäivien kesto on klo 9–16.

Verkkovälitteiset koulutuspäivät:

  • Maanantai ja tiistai 24.–25.11.2025
  • Tiistai 13.1.2026
  • Maanantai 9.2.2026
  • Keskiviikko 11.3.2026
  • Perjantai 17.4.2026
  • Maanantai 11.5.2026
  • Maanantai 24.8.2026
  • Perjantai 18.9.2026
  • Keskiviikko 7.10.2026
  • Torstai 12.11.2026
  • Torstai 10.12.2026
  • Tammikuu 2027 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Helmikuu 2027 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Maaliskuu 2027 (vahvistetaan myöhemmin)

Verkkovälitteiset työnohjauspäivät (työnohjausryhmät á 1,5 tuntia):

  • Helmikuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Huhtikuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Elokuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Syyskuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Lokakuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Joulukuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)
  • Helmikuu 2027 (vahvistetaan myöhemmin)

verkko

Tässä vuosi ja neljä kuukautta kestävässä pari- ja perheterapeuttisten menetelmien verkkokoulutuksessa opiskelija oppii valmiudet pari- ja perheterapeuttiseen työskentelyyn. Opiskelija vahvistaa koulutuksen aikana teoreettista tietämystä ja dialogisen ja voimavarakeskeisen työskentelyotteen menetelmällisiä taitoja.

Koulutuksen tavoitteena on kehittää ja vahvistaa opiskelijan ammatillisuutta ja terapeuttista otetta parien ja perheiden kanssa työskentelyssä.

Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaiset, jotka ovat kiinnostuneet pari- ja perheterapeuttisesta työstä. Koulutukseen osallistujalla on oltava soveltuva pohjakoulutus vähintään 120 suoritettua opintopistettä sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalalta. Tutkinto voi olla sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan alan korkeakoulututkinto.

  • Voimavarakeskeinen viitekehys pari- ja perhetyössä
  • Vahvuuksien kartoittaminen ja hyödyntäminen
  • Voimavarakeskeisyys terapeuttisen vuorovaikutuksen kivijalkana
  • Parien ja perheiden kanssa käytettävät menetelmät ja interventiot
  • Dialogisuus ja reflektiivisyys pari- ja perheterapeuttisessa työskentelyssä
  • Narratiivisuus
  • Vanhemmuuden tukeminen, keinoja tukea ja huomioida lasta
  • Lapset puheeksi / Lasten tukiverkoston huomioiminen
  • Masennus ja parisuhde
  • Parisuhteeseen liittyvät haasteet psyykkisessä sairastumisessa ja niiden hoitaminen
  • Erilaiset kriisit parien ja perheiden näkökulmasta
  • Perheen vuorovaikutussuhteet
  • Liittyminen
  • Kiintymyssuhteiden merkitys pariterapiassa
  • Sisarussuhteet ja niiden merkitys
  • Perheen ja parisuhteen kehitysvaiheet
  • Dialoginen käytäntö kehittyy tutkimuksen myötä - tutkimuksen merkitys uuden hoitokäytännön kehittämisessä
  • Psykoosi ei ole sairaus, vaan selviytymiskeino vaikeassa stressissä - dialoginen ihmiskuva
  • Dialoginen kohtaaminen ruumiillisena synkroniana
  • Somaattisen sairauden kohtaaminen ja selviytymiskeinot perheessä
  • Terapeuttinen allianssi ja siihen liittyvät videodemot
  • Tutkimuksellinen näkökulma perheterapiaan
  • Verkostotyöskentely ja verkosto- ja perhetapaamisten fasilitointi
  • Myönteistä mielenterveyttä edistävä muutostyöskentely
  • Potilaan verkostojen ja vahvuuksien aito hyödyntäminen
  • Perhetyössä käytettävät menetelmät ja interventiot
  • Ryhmämuotoinen toipumislähtöinen työskentely
  • Monimuotoisten parien ja perheiden kohtaaminen
  • Seksuaalisuus ja läheisyys parisuhteessa
  • Riippuvuudet
  • Väkivalta
  • Itsemyötätunto ja auttajan oma työhyvinvointi

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa pari- ja perheterapeuttisia menetelmiä työskennellessään erilaisten parien ja perheiden kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää dialogisuutta ja työskennellä voimavarakeskeisellä työotteella.

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:

  • käyttää voimavarakeskeistä työotetta.
  • hyödyntää dialogisuutta parien ja perheiden kanssa työskennellessään.
  • käyttää pari- ja perheterapeuttisia menetelmiä.
  • tukea vanhempia kasvatustyössä.
  • kertoa pääpiirteissään, miten masennus vaikuttaa parisuhteessa ja millaisia haasteita masennus tuo parisuhteeseen.
  • eritellä erilaisia kriisejä parien ja perheiden näkökulmasta.
  • erotella perheen ja parisuhteen kehitysvaiheet toisistaan.
  • määritellä kiintymyssuhteen merkityksen pariterapian näkökulmasta.
  • selittää dialogisen käytännön tutkimuksen merkityksen uuden hoitokäytännön kehittämisessä.
  • määritellä dialogisen ihmiskuvan.
  • fasilitoida verkosto- ja/tai perhetapaamisen.
  • käyttää myönteistä mielenterveyttä edistävää muutostyöskentelyä hyödyksi parien ja perheiden kanssa.

Maanantai ja tiistai 24.-25.11.2025

  • Koulutuksen orientaatio ja ryhmän tutustuminen
  • Voimavarakeskeinen viitekehys pari- ja perhetyössä
  • Vahvuuksien kartoittaminen ja hyödyntäminen
  • ”Sparkling moment –harjoitus”
  • Voimavarakeskeisyys terapeuttisen vuorovaikutuksen kivijalkana
  • Parien ja perheiden kanssa käytettävät menetelmät ja interventiot
  • Ratkaisukeskeisiä menetelmiä

Tiistai 13.1.2026

  • Dialogisuus ja reflektiivisyys pari- ja perheterapeuttisessa työskentelyssä

Maanantai 9.2.2026

  • Dialogisuus ja reflektiivisyys
  • Narratiivisuus
  • Vanhemmuuden tukeminen, keinoja tukea ja huomioida lasta 
  • Lapset puheeksi / Lasten tukiverkoston huomioiminen

Helmikuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Työnohjaus (1/7)

Keskiviikko 11.3.2026

  • Masennus ja parisuhde
  • Parisuhteeseen liittyvät haasteet psyykkisessä sairastumisessa
  • Parisuhteeseen liittyvät haasteet psyykkisessä sairastumisessa ja niiden hoitaminen
  • Erilaiset kriisit parien ja perheiden näkökulmasta

Perjantai 17.4.2026

  • Perheen vuorovaikutussuhteet
  • Liittyminen
  • Kiintymyssuhteiden merkitys pariterapiassa
  • Sisarussuhteet ja niiden merkitys
  • Perheen ja parisuhteen kehitysvaiheet

Huhtikuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Työnohjaus (2/7)

Maanantai 11.5.2026  

  • Dialoginen käytäntö kehittyy tutkimuksen myötä - tutkimuksen merkitys uuden hoitokäytännön kehittämisessä
  • Psykoosi ei ole sairaus vaan selviytymiskeino vaikeassa stressissä - dialoginen ihmiskuva
  • Dialoginen kohtaaminen ruumiillisena synkroniana

Maanantai 24.8.2026

  • ”Kun perheessä on sairautta”
  • Somaattisen sairauden kohtaaminen ja selviytymiskeinot perheessä

Elokuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Työnohjaus (3/7)

Perjantai 18.9.2026

  • Terapeuttinen allianssi ja siihen liittyvät videodemot
  • Tutkimuksellinen näkökulma perheterapiaan

Syyskuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Työnohjaus (4/7)

Keskiviikko 7.10.2026

  • Verkostotyöskentely ja verkosto- ja perhetapaamisten fasilitointi
  • Myönteistä mielenterveyttä edistävä
  • muutostyöskentely
  • Potilaan verkostojen ja vahvuuksien aito hyödyntäminen

Lokakuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Työnohjaus (5/7)

Torstai 12.11.2026

  • Perhetyössä käytettävät menetelmät ja interventiot
  • Opinnäytetöiden sparraus
  • Roolikartat
  • Ryhmämuotoinen toipumislähtöinen työskentely
  • Torstai 10.12.2026
  • Monimuotoisten parien ja perheiden kohtaaminen
  • Seksuaalisuus ja läheisyys parisuhteessa

Joulukuu 2026 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Työnohjaus (6/7)

Tammikuu 2027 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Riippuvuudet
  • Väkivalta

Helmikuu 2027 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Itsemyötätunto ja auttajan oma työhyvinvointi
  • Opinnäytetöiden viimehetken sparraukset
  • Työnohjaus (7/7)

Maaliskuu 2027 (vahvistetaan myöhemmin)

  • Opinnäytetöiden esittelyt
  • Omien kehittämistöiden esittely
  • Valmistumisen juhlistaminen

Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena.

Koulutukseen kuuluu:

  • 15 verkko-opetuspäivää + välityöskentely ja -tehtävät
  • psykiatrian ja psykoterapia-alan peruskirjallisuus
  • opinnäytetyö: teoreettinen osuus ja soveltava oman työn kehittämishanke
  • raportoitu asiakastyö (50 h, vähintään 7–10 eri asiakasta) ja siihen liittyvä litterointi, oppimisanalyysi ja reflektio
  • pienryhmätyönohjaus (7 x 1,5 h)
  • vertaisryhmätapaamiset (7 x 2 h)
  • syventävä kirjallisuus (10 kirjaa)

Verkko-opetuspäivät koostuvat aamupäivän teoriapainotteisesta osuudesta ja iltapäivän käytännön harjoittelusta.

Opintopisteiden (30 op) muodostuminen:

  • 15 verkko-opetuspäivää ja niihin liittyvät välitehtävät 4 op
  • Vertaisryhmätapaamista ja niihin valmistutuminen 0,5 op
  • 7 pienryhmätyönohjausta ia niihin valmistuminen 1,5 op  
  • Asiakastyö (50 t) ja sen raportoiminen 4 op
  • Itsereflektiivinen oppimispäiväkirja 2 op
  • Opinnäytetyö (teoria ja sovellus) 7 op
  • Parituutorointi 1 op
  • Syventävä kirjallisuus (kirjaa) ja sen esseemuotoinen reflektointi 10 op

Koulutus arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla. Arviointi perustuu osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Hyväksytty osaaminen edellyttää riittävää tietoperustan hallintaa ja sen soveltamista.

  • Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä pari- ja perheterapeuttisten menetelmien tietoperustaan.
  • Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaansa parien ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
  • Opiskelija osaa käyttää erilaisia koulutuksessa oppimiaan terapiamenetelmiä asiakastyössä.
  • Opiskelija osaa toimia eettisesti ja ammatillisesti terapiatyössä.   
  • Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti vuorovaikutustilanteissa.
  • Opiskelija osaa käyttää saamaansa palautetta osaamisensa kehittämiseen.

Koulutuksessa on 100 % suoritusvelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa, työmuodot on korvattava.

Opiskelijan hyväksytty-arviointi ja opintosuoritus voidaan viedä Koski-tietovarantoon, mikäli opiskelija antaa siihen suostumuksensa. Koulutuksessa hankittu osaaminen on näin tunnistettavissa ja tunnustettavissa esimerkiksi myöhemmin suoritettavissa opinnoissa tai työelämässä.

Koulutusjohtaja: Sirkku Ruutu, psykologi (PsM), opettaja (KM), vaativan erityistason psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (Valvira, Kela, VET), kognitiivinen lyhytterapeutti (Kela), johdon ja esimiesten työnohjaaja ja työnohjaajakouluttaja (MIF, STOry), tietokirjailija (Talentum AlmaTalent), MCC-coach (ICF)

Pääkouluttaja: Johanna Perttilä, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti (Valvira, Kela), voimavarasuuntautunut pari- ja perhepsykoterapeutti (Valvira, Kela), työnohjaaja (STOry), KM, luokanopettaja, erityisluokanopettaja

Hilkka Putkisaari, opettaja KM, sosionomi ja taideterapeutti AMK (Kela), kognitiivinen lyhytpsykoterapeutti (Valvira, Kela), ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (VET), taidepsykoterapeutti, auktorisoitu erityistason seksuaaliterapeutti (NACS)ja kliininen seksologi (NACS, VET-taso), Authorized Sexuality Educator and Sexual Health Promoter (NACS), tunnekeskeinen pariterapeutti (ICEEFT auktorisointi), Muksuoppi- ja Reteamingvalmentaja (Lti), sekä EMDR- terapeutti.

Niina Nurmela, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, VTM, sosiaalityöntekijä, työnohjaaja, EMDR-terapeutti, erikoistunut myös psykofyysiseen psykoterapiaan.

Ronnie Grandell, myötätuntokeskeiseen psykoterapiaan erikoistunut työterveyspsykologi, itsemyötätunnon kouluttaja ja tietokirjailija.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kainuun kesäyliopiston kanssa ja koulutuskumppanina toimii Siria Koulutus- ja kehittämiskeskus Oy.

Onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen saat ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen automaattisen viestin ilmoittautumisesi vastaanottamisesta. Mikäli et saa viestiä, otathan yhteyttä kesäyliopiston toimistoon koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi. Ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla vahvistusviesti, jossa saat koulutukseen liittyvät yksityiskohtaiset tiedot. Huomioithan, että koulutus järjestetään vain, jos ilmoittautuneita on riittävä määrä.

3665 €.

02.11.2025 mennessä

Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta 2.11.2025 saakka. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai sitä ei tehdä lainkaan, perimme koko koulutusmaksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (Laki n:o 706/2007). Ilmoittautumisen peruminen on tehtävä aina kirjallisesti sähköpostitse (koulutus@mikkelinkesayliopisto.fi).