Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus 5 op (JY)
01.08.2024 00:00 - 31.07.2025 00:00
Marraskuu 2024-tammikuu 2025. Aikataulu vahvistuu myöhemmin.
Opintojakso kuuluu Erityispedagogiikan perusopinnot 25 op (JY) -opintokokonaisuuteen
Mitä vammaisuudella ja moninaisuudella tarkoitetaan? Miten osallisuutta edistetään? Opintojaksolla pohdit kysymyksiä inklusiivisen pedagogiikan näkökulmasta.
Opintojaksolla tutustut vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen sekä niihin liittyviin asenteisiin ja ennakkoluuloihin sekä eettisiin kysymyksiin. Osallisuutta ja hyvinvointia tarkastelet etenkin inklusiivisen pedagogiikan näkökulmasta.
Tuutor-ohjausta 6-8 tuntia n. 2-3 kertaa opintojakson aikana.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- vertailla vammaisuuden eri määritelmiä ja teoreettisia näkökulmia
- tunnistaa ja tarkastella vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen liittyviä kulttuurisia ja henkilökohtaisia asenteita, arvoja ja merkityksiä
- jäsentää vammaisuuden ja moninaisuuden kohtaamiseen sekä osallisuuden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
- arvioida erilaisten pedagogisten ratkaisujen ja ryhmiin liittyvien tekijöiden vaikutuksia oppijoiden hyvinvointiin ja osallisuuteen
Opintojaksosuoritukseen kuuluu toiminnallinen ryhmätehtävä yhteistyöoppilaitoksessa ja oppimistehtävä(-t) (parityömahdollisuus) Moodlessa. Opintojakso on avoinna 1.8.2024-31.7.2025 ja tehtäviä voi palauttaa Moodleen yhteistyöoppilaitoksen/oman aikataulun mukaan.
Oppimateriaali
Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali:
A) Asenteet, ennakkoluulot ja kulttuurinen moninaisuus Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J. Lönnqvist, J.-E., Hankonen, N., Mähönen, T. A. , Jasinskaja-Lahti I., & Lipponen J. (2020) (tai aiemmat painokset). Johdatus sosiaalipsykologiaan. (3. tai uudempi painos). Edita. Saatavilla myös e-kirjana (2020 11. painos). Luvut 10 ja 14 Luku 10: Asenteet, päätöksenteko ja käyttäytymisen muutos. JA Luku 14: Ennakkoluuloisuus ja ryhmien väliset suhteet.
Vaihtoehtona Helkaman ym.:n teoksen lukuun 14 on seuraava julkaisu: Mäkinen, V., & Nortio, E. (2020). Tutkimuskatsaus myönteisten ryhmäsuhteiden edistämiskeinoista. Policy Brief 4, Syrjintä Suomessa –sarjan julkaisu. Oikeusministeriö.
SEKÄ
valitaan kaksi neljästä moninaisuutta koskevasta julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
B) Vammaisuus käsitteellisenä ja kokemuksellisena ilmiönä Vehmas, S., & Mietola R. (2022). Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys. Gaudeamus. Luvut 1, 3-5 sekä 8. Myös e-kirja.
Tanskanen, J. (2023).Kulttuurin diagnostisoitumisen tutkimus kulttuuriteoreettisesta näkökulmasta - teoreettis-metodologisia haasteita. Teoksessa A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen & J. Eilola (toim.), Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna. Luku 3 (s. 33-49). Jyväskylän yliopisto, JYU Studies 3. https://doi.org/10.17011/jyustudies/3
SEKÄ
valitaan kaksi neljästä vammaisuutta käsittelevästä julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
C) Inklusiivinen pedagogiikka ja osallisuus
Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton Inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus. OSA I, luvut 1-3, OSA II, luku 4. Myös e-kirja., Nivala, E. (2021). Osallisuuden vahvistaminen yksinäisyyden ehkäisemisenä varhaiskasvatuksessa. JECER 10(1), 33–59. https://journal.fi/jecer/article/view/114149
D) Opettajan opintojakson alkaessa tarjoama mahdollinen materiaali
Tarkemmat opiskeluohjeet löytyvät Moodlesta.