Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus 5 op (JY)

01.11.2025 00:00 - 31.01.2026 00:00

Opintojakson ryhmänohjaustapaamiset (Teams):

1. kerta ke 26.11.2025 klo 17.30-18.15
2. kerta ti 9.12.2025 klo 17.30-19.00
3. kerta ke 14.1.2026 klo 17.30-19.00
4. kerta (ryhmäsuoritus) to 29.1.2026 klo 17.30-19.00

Opintojakso kuuluu Erityispedagogiikan perusopinnot 25 op (JY) -opintokokonaisuuteen

Mitä vammaisuudella ja moninaisuudella tarkoitetaan? Miten osallisuutta edistetään? Opintojaksolla pohdit kysymyksiä inklusiivisen pedagogiikan näkökulmasta. 

Opintojaksolla tutustut vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen sekä niihin liittyviin asenteisiin ja ennakkoluuloihin sekä eettisiin kysymyksiin. Osallisuutta ja hyvinvointia tarkastelet etenkin inklusiivisen pedagogiikan näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa 

  • vertailla vammaisuuden eri määritelmiä ja teoreettisia näkökulmia 
  • tunnistaa ja tarkastella vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen liittyviä kulttuurisia ja henkilökohtaisia asenteita, arvoja ja merkityksiä 
  • jäsentää vammaisuuden ja moninaisuuden kohtaamiseen sekä osallisuuden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä  
  • arvioida erilaisten pedagogisten ratkaisujen ja ryhmiin liittyvien tekijöiden vaikutuksia oppijoiden hyvinvointiin ja osallisuuteen

Kaksiosainen tehtävä: toiminnallinen ryhmätehtävä (ryhmäsuoritus) ja oppimistehtävä(-t) (jossa parityömahdollisuus) Moodlessa.

Oppimistehtäviä voi palauttaa Moodleen oman aikataulun mukaan, suosituksena tehtävän palautus n. kuukauden kuluessa ryhmäsuorituksesta.

Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):

A) Asenteet, ennakkoluulot ja kulttuurinen moninaisuus

Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J. Lönnqvist, J.-E., Hankonen, N., Mähönen, T. A. , Jasinskaja-Lahti I., & Lipponen J. (2020) (tai aiemmat painokset). Johdatus sosiaalipsykologiaan. (3. tai uudempi painos). Edita.

Saatavilla myös e-kirjana (2020 11. painos). Luvut 10 ja 14, Luku 10: Asenteet, päätöksenteko ja käyttäytymisen muutos. JA Luku 14: Ennakkoluuloisuus ja ryhmien väliset suhteet.

Vaihtoehtona Helkaman ym.:n teoksen lukuun 14 on seuraava julkaisu:

Mäkinen, V., & Nortio, E. (2020). Tutkimuskatsaus myönteisten ryhmäsuhteiden edistämiskeinoista. Policy Brief 4, Syrjintä Suomessa -sarjan julkaisu. Oikeusministeriö.

SEKÄ valitaan kaksi neljästä moninaisuutta koskevasta julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).

B) Vammaisuus käsitteellisenä ja kokemuksellisena ilmiönä

Vehmas, S., & Mietola R. (2022). Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys. Gaudeamus. Luvut 1, 3-5 sekä 8. Myös e-kirja.

Tanskanen, J. (2023).Kulttuurin diagnostisoitumisen tutkimus kulttuuriteoreettisesta näkökulmasta - teoreettis-metodologisia haasteita. Teoksessa A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen & J. Eilola (toim.), Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna. Luku 3 (s. 33-49). Jyväskylän yliopisto, JYU Studies 3. https://doi.org/10.17011/jyustudies/3

SEKÄ valitaan kaksi neljästä vammaisuutta käsittelevästä julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).

C) Inklusiivinen pedagogiikka ja osallisuus

Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton Inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus. OSA I, luvut 1-3, OSA II, luku 4. Myös e-kirja.

Nivala, E. (2021). Osallisuuden vahvistaminen yksinäisyyden ehkäisemisenä varhaiskasvatuksessa. JECER 10(1), 33-59. https://journal.fi/jecer/article/view/114149

D) Opettajan opintojakson alkaessa tarjoama mahdollinen materiaali

Tuutorin johdolla opintoryhmätapaamiset (verkossa) 4 kertaa jakson aikana (kolme tapaamista ja neljäs tapaaminen on ryhmäkeskustelu).